Az előzetes várakozásoknak megfelelőn várhatóan november 8. csütörtökig tart a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2. futópálya (13L/31R) őszi karbantartása. Az éjszakai órákban nincs munkavégzés, ilyenkor a repülésbiztonsági szempontok miatt mind a két futópályával üzemel a budapesti repülőtér. A futópálya karbantartást a Budapest Airport Műszaki Központja koordinálja.

Forrás: Budapest Airport

Hatalmas gépesített körfűrészek, afféle óriás-flexek vágják a ferihegyi betont immár egy hete. A német Silco-Tec cég szakemberei a repülőtéri futópálya betonkockái közötti dilatációs hézag tömítéseit cserélik.

A korábbi, bitumenes hézagtömítések egyrészt elöregedtek, másrészt a talajvíz nyomása az intenzív esők idején egyszerűen kinyomta a dilatációs hézagokból az anyagot. Rendkívül nagy a futópályán alkalmazott anyagok igénybevétele: nyáron bírniuk kell a tűző napot, ami sokszor 60-65°Celsiusra hevíti a betont, ennek a hőmérséklete télen viszont akár -20°C alá is csökkenhet.

Nemcsak ezt a közel 80 fokos hőingadozást, hanem a néha 400 tonnás óriásgépek futóműveinek a terhelését, a 220-250 km/h sebességgel földet érő repülőgépek tömegét is bírnia kell a futópályának. Éppen ezért cserélik ezekben a napokban a jóval strapabíróbb és ellenálló műgyanta alapúra a futópályán a tömítéseket.

A pályazár két hetét kihasználva a Budapest Airport szakemberei minden egyéb, a biztonságos üzemhez nélkülözhetetlen karbantartást is elvégeznek a 2. futópályán. A Silco-Tec szakemberei egyúttal kijavítják a betonon talált kisebb repedéseket is, nehogy az apró betondarabok tovább törjenek vagy a repülőgépek hajtóművébe kerülve nagyobb bajt okozzanak. A pályáról eltávolítják a leszállási zónában a ráégett guminyomokat, ezek ugyanis esős/havas időben rontanák a beton tapadási mutatóit.

Forrás: Budapest Airport

A guminyomok letisztítása utána újra kell festeni a pályán a középvonali és egyéb jelzéseket, amik segítik a pilótákat a pontos leszállásban (a fény- és rádiótechnikai eszközök mellett).

A Budapest Airport szakemberei a tél beköszönte előtt még egyszer ellenőrzik, hogy minden, a betonba besüllyesztett világítótest megfelelően működjön, elvégzik a pályavilágításhoz tartozó elektromos hálózat ellenőrzését, kitisztítják az esőelvezető rendszerben felgyülemlett esetleges hordalékot.

„Számunkra különösen fontos, hogy még mielőtt beáll a téli üzem, a futópályák tökéletes állapotban várják az érkező és az induló repülőgépeket. Ahogy az autós közlekedésben, úgy a repülésben is a tél a legnehezebb időszak, ami a technikát és az embereket is nagyobb kihívás elé állítja.” – jegyezte meg Ormándi Zoltán, a Budapest Airport repülőtér-forgalmi vezetője. Azt is elmondta, hogy a 2. pálya nappali zárva tartása miatt a XVIII. kerület és Vecsés bizonyos körzeteiben a szokásoshoz képest megnőtt a repülőforgalom, amiért a Budapest Airport az ott lakók türelmét és megértését kéri – még egy hétig.