A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) nyomozása szerint pilótahiba okozta az Air Canada San Francisco-i incidensét és hatékonyabb tájékoztatást írt elő.

A CNBC amerikai hírcsatorna szerint a vizsgálóbizottság egyértelműen a két pilótát nevezte meg felelősként abban az esetben, amely még tavaly júliusban történt. A vizsgálatok szerint a repülőgép 10-20 láb (3-6 méterre) volt attól, hogy landolás közben nekiütközzön a gurulóúton várakozó repülőgépnek. Ez jóval kevesebb, mint a korábban becsült 18 méter. Bruce Landsberg, a vizsgálóbizottság alelnöke meghallgatáson azt mondta, ennél közelebb aligha lehettek volna egy hatalmas légikatasztrófától.

A vizsgálat szerint az Air Canada járat pilótái össze voltak zavarodva, mert a 28-as pályairányon a bal oldali futópályát lezárták,  ők viszont nem nézték át elég körültekintően a pilótáknak kiadott, erről szóló jelentést, NOTAM-ot. Emellett a bizottság egyéb olyan hatásokat is megállapítottak, amelyek közrejátszottak az incidens kialakulásában, ezek között említették a hajózó személyzet fáradtságát is.

A bizottság azt javasolta, hogy dolgozzanak ki egy olyan technológiát, amely riasztja a pilótákat, illetve a légiforgalmi irányítást is, ha egy gép a futópálya helyett a gurulóútra akar leszállni, annak meghosszabbított egyenesére helyezkedett. A Szövetségi Légügyi Hivatalnak szerintük meg kellene fontolnia, hogy közeli futópályák mellett a pilóták számára egyértelműbben elhatárolható fényjelzéssel lássák el a gurulóutakat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel a baleset éjfél előtt nem sokkal történt, az NTSB javasolta, hogy az Air Canada változtasson a beosztásokon, hogy elkerüljék a pilóták kimerültségét.

A pilóták a vizsgálat során azt mondták a nyomozóknak, hogy nem látták a gurulóúton várakozó gépeket, de azt érzékelték, hogy valami nagyon nincs rendben. Végül az utolsó pillanatban startoltak át, és második próbálkozásra rendben leszálltak a 28R jelű pályán. A kapitánynak több mint 20 ezer, az első tisztnek több mint 10 ezer repült órája volt.

A Szövetségi Légügyi Hatóság az incidens után nem sokkal kiadott egy ajánlást, amely az éjszaki leszállásokra, valamint a légiforgalmi irányítók beosztására vonatkozott.

Air Canada 759 nearly collided

Peter Fitzpatrick, az Air Canada szóvivője a hírre reagálva azt mondta, a légitársaság az eset óta már átdolgozta az eljárásrendet és a pilótaképzést is. Hozzátette: a két pilótát felfüggesztették, az incidens óta sem repültek.