Két éven belül kivonja megmaradt három Boeing 737-300-asát az Air Serbia, ezzel nyugdíjba vonul a típus egykori első európai példánya is.

A három repülőgép jelenleg a szerb nemzeti légitársaság charter leányvállalatánál, az Avioletnél szolgál, főleg Nyugat-Európába teljesít járatokat Belgrádból.

A három Boeing 737-300-ast eredetileg 2014-ben szerette volna nyugdíjazni a légitársaság, de lépést végül elhalasztották, a YU-AND, -ANI és -ANK lajstromjelű példányok az internetes adatbázisok szerint továbbra is aktívak, bár utóbbi hetekben csak az egyikük repült.

Európa első 737-300-asa a JAT Airways színeiben (Forrás: Wikimedia Commons)

2017-ben az Air Serbia vezérigazgatója, Declan Keller úgy nyilatkozott, szeretnének költeni az akkor még négy gépes flottára, hogy azok élettartamát további négy-öt évvel kitolják.

Ehhez azonban szükség lenne a kabin felújítása mellett a hajtóművek igen költséges nagyjavítási, és élettartam hosszabbítási munkáinak elvégzésére, ami nem biztos, hogy megtérülne a cég számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az átlagosan 32 évnél is idősebb gépeknek így két évük maradt a szerb légitársaságnál, utána nagy eséllyel szétbontás, és alkatrészként történő értékesítés lesz a soruk, hasonlóan a forgalomból legutóbb kivont, YU-ANJ lajstromjelű társukhoz – írja az EX-YU Aviation.

A belgrádi Aeronautical Museum repülőgépmúzeum ugyanakkor kérte a légitársaságnál, hogy az egyik példány, lehetőleg az elsőként átvett YU-AND lajstromjelű a gyűjteménybe kerülhessen, mivel ez a gép az első Európába került 737-300-as.

Európában elsőként Jugoszláviában

Az Air Serbia jogelődje, a JAT Airways az akkori Jugoszláv Szocialista Köztársaság állami légitársaságaként 1985 augusztusában vette át első, YU-AND lajstromjelű Boeing 737-300-asát, amelyet nem lízingelt, hanem közvetlenül meg is vásárolt az amerikai gyártótól.

Az öreg kontinensen meglepő módon a balkáni, szocialista blokkhoz tartozó ország állami cége volt a típusváltozat első üzemeltetője.

A repülőgép talán emiatt is nagy megbecsülésnek örvendett náluk, igencsak vigyáztak a 737-esekre.

Az 1990-es években a típus rendkívül keveset repült a JAT-nál, csak napi három charter járatpárt teljesített, illetve a menetrend szerinti útvonal hálózatról technikai okok miatt kiesett más típusokat pótolta.

A repült órák alacsony számára utal az is, hogy az Air Serbia júniusban értékesített tíz, korábban Boeing 737-esein üzemelt CFM56-3B1 típusú sugárhajtóművet az Icarus International repülőgépalkatrész kereskedő holding számára.

Az Aviolet egyik még aktív Boeing 737-300-as repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)