Az amerikai haditengerészet bemutatócsapata tizenhét év után megválik legendássá vált C-130T teherszállító gépétől.

A „Fat Albert” becenevű Lockheed C-130T teherszállító a 2002-es repülőnap-szezon kezdete óta repült a Blue Angels kötelékében.

Fat Albert JATO felszállás közben (Forrás: Wikimedia Commons)

A bemutatócsapat alapvetően F/A-18 Hornet vadászgépeket használ a légibemutatókon, ezekkel formációban repülik a fő programot, de bizonyos alkalmakkor önálló programelemként szóló repülésekkel a C-130-as is szerepelt.

Ezen felül támogató szerepkört is betöltött, ezzel a géppel szállították a repülőnapok helyszínére a szükséges kiszolgálóeszközöket és alkatrészeket.

2018 júliusában azonban tizenhat halálos áldozatot követelő balesetet szenvedett a haditengerészet egy KC-130T gépe, ami után a típus összes példányát földre parancsolták, így Fat Albertet is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A díszfestést viselő gép addig a feladatai teljesítése során több mint harmincezer órát töltött a levegőben.

Ezután már olyan jelentős karbantartási és javítási munkák váltak szükségessé, amelyek miatt a gép már nem üzemeltethető tovább gazdaságosan, ezért is döntöttek a kivonása mellett.

A BUNO 164763 gyári számú gépet, amely az utolsó, segéd-rakétahajtóműves felszállásokhoz (JATO) is kialakított példány, nem bontják szét, helyette Dallas-Fort Worthben szolgál majd földi gyakorlógépként katonák kiképzéséhez.

Azt ugyanakkor nem lehet tudni, milyen új gépet kap Fat Albert helyett a Blue Angels, David Gardner szóvivő szerint erről magasabb szinten döntenek majd, de a lehetőségek között szerepel egy használt C-130J megvásárlása a Brit Királyi Légierőtől.

Az illetékesek ugyanis a lehető leggyorsabb megoldást keresik, hogy a bemutatócsapatot minél kisebb ideig kelljen a flotta többi logisztikai egységének kiszolgálni, ezzel kapacitáskiesést idézve elő.

A Blue Angels búcsú-összeállítása Fat Albertől