Okosmegoldásokkal és adatmegosztással tenné egyszerűbbé a kézipoggyászok elhelyezését az Airbus és a Boeing, de ezek egyelőre kísérleti szakaszban vannak.

A Skift tudósítása szerint az európai és az amerikai repülőgépgyártó két, részben eltérő megoldást gondolt ki arra, hogy a kézipoggyászok elhelyezése a kabinban a lehető legkisebb gyötrelemmel járjon, az utasnak és a légitársaságnak egyaránt.

Mint az a tavalyi nagy fapados poggyászszabályzat-módosítás során kiderült, sokszor azért késik egy repülőgép, mert több kézipoggyászt akarnak elhelyezni az utasok, mint amennyi hely van, az utólagos „becsekkolás” pedig bonyolult és késésekhez vezethet.

A Boeing új generációs 777X típusváltozatának fej fölötti tárolója (Grafika: Boeing)

A hamburgi, kabinbelsőket felvonultató Aviation Interiors Expón az Airbus és a Boeing javaslatainak középpontjában az adatgyűjtés és a megosztás, valamint a mostaninál nagyobb csomagtartó rekesz áll.

Az Airbus Airspace XL nevű kabinterméke már elérhető, az American Airlines az A321neókon már ezt a kivitelt választotta, sőt, a korábbi A320-asokon is erre cserélik majd a meglévő tárolókat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus fejlesztési terve az, hogy érzékelőket tesznek a rekeszekbe, amely adatokat küld a gép központi rendszerébe, és a terheléstől, illetve szabad helytől függően zöld, sárga, vagy piros LED-csíkkal jelzik az utasoknak, hogy hol és mennyi hely van.

Az Airbus Airspace XL kézipoggyász-tárolói (Forrás: Airbus)

A rendszer tesztüzeme az idén az A350-eseken kezdődik majd, azoknál az egyelőre meg nem nevezett légitársaságoknál, amelyek 2021-től használnák ezt a technológiát.

Az amerikai gyártó viszont nem a gépben, hanem még a beszállításnál venné hasznát a hasonlóképpen gyűjtött adatnak.

A Boeing terve szerint az adatokkal a földi dolgozókat látnák el, így azok tudnák, hogy mennyi szabad hely van, így a beszállítás előtt megkezdhetnék a csomagok szortírozását, és az utastérbe be nem férő poggyász raktérbe irányítását.

Mindkét cég partnere a Diehl Aviation, amely pedig harmadik verziót talált ki: a cég koncepciója szerint előre be lehetne foglalni a fej feletti tárolók kapacitását, és egy kijelző mutatná meg az utasnak, hogy melyik helyre pakolhatja a csomagját. A megoldás iránt egyelőre senki sem mutatott komoly érdeklődést.