A többi üzemeltetővel ellentétben feltűnően pozitívan nyilatkozik az Azimuth Airlines a Szuhoj Superjetről, emellett a cég nem is tagadja, hogy az állami segítség is hozzájárult nyereséges működéséhez.

Az Azimuth Airlines egyik SSJ-100-asa (Forrás: Wikimedia Commons)

Az orosz regionális légitársaság a világon az egyetlen, amely kizárólag Szuhoj Superjet 100-asokból álló flottát üzemeltet. Jelenleg 11 ilyen gépük van, 2022-ig további ötöt várnak a gyártótól.

A 2017-ben alapított cég a Russian Aviation Insider beszámolója szerint fordulóponthoz érkezett, 2019 harmadik negyedévében történetében először pozitív lett az üzemelés mérlege.

A nyereség a hivatalos kommunikáció szerint az SSJ-100-asok magas rendelkezésre állásának és a nyíltan elismert állami támogatásnak köszönhető.

Vitalij Vancsev, az Azimuth Airlines társtulajdonosa a Rosszia 24 állami televíziónak adott interjújában elmondta, a járatok átlagos töltöttsége 85 százalék körül van, ami szerinte kiemelkedő eredmény, figyelembe véve, hogy a teljesen magánkézben lévő légitársaság kizárólag orosz tervezésű és gyártású gépekkel repül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezen felül útvonalaik döntő többsége csak regionális szinten jelentős városokat köt össze, elkerülve a belföldi légiforgalomban is központi szerepet betöltő Moszkvát.

Kiemelte, nagyon elégedettek a Superjetekkel a nemzetközi kritikák ellenére, az Azimuth Airlinesnál mostanra 99,8 százalékos rendelkezésre állást tudnak biztosítani.

A kevés tőke és az arányaiban alacsony bevételek miatt a gépeket az állami tulajdonú Állami Közlekedési Lízing Vállalaton (GTLK) keresztül, államilag támogatott szerződéssel lízingelik, és a tervek szerint a következő három évben érkező öt példányt is a GTLK-n keresztül kapják meg.

A kormányzati támogatás részben ennek, részben a jól megválasztott útvonalaknak tudható be: 2019-ben 7,8 milliárd rubelt különítettek el a költségvetésből, hogy a központi és a regionális vezetés összesen 242 belföldi járat fenntartását támogassa. Az Azimuth Airlines 58 útvonalából 30 élvez ilyen kivételes státuszt, amit csak tovább javít, hogy az innen származó bevételek teljes egészben adómentesek.

Rosztov-na-Donban és Krasznodarban fenntartott két bázisával, és főként innen üzemelő járataival a magáncég tizennyolcadik helyen áll Oroszországban a légitársaságok utasszám szerinti rangsorában. Növekedést tekintve viszont az elsők között van, január és október között 1,03 millió utast szállított, ami 96 százalékos növekedés 2018 hasonló időszakához képest.

Ugyanakkor nem az Azimuth Airlines az egyetlen magánkézben lévő légitársaság, amely állami támogatásban részesül, korábban a szintén Superjet-üzemeltető Ir Aero-t segítette ki a bajból Irkutszk területi kormányzata, miután 51 százalékos részesedést vásárolt benne, és kisebb-nagyobb mértékben minden más orosz repülőgépeket vásárló céget is segít az állam.