A Russian Helicopters orosz helikoptergyártó holding vélhetően felsőbb utasításra összevonja két legrégebbi tervezőirodáját, a Kamovot és a Milt. A létrejövő új vállalat neve Nemzeti Helikopterfejlesztési Központ (NHC) lesz.
Folyamatosan zajlik a racionalizálás az orosz katonai és polgári repülőgépiparban, a hatékonyság növelése pedig leginkább a centralizációval egyenértékű, a Russian Helicopters Holdingot is felügyelő Rostec állami mamutholding szerint.
Mint arról beszámoltunk, előzőleg az orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) teljes központi irányítás alá vétele utáni időszakra dolgoztak ki három lehetséges, a vállalat számára mindenképpen leépítéseket, összevonásokat hozó átalakítási és működtetési tervet.
Az átalakítást, úgy tűnik, nem kerülheti el a helikopterek tervezéséért és gyártásáért felelős Russian Helicopters sem: a Rostec vezetése úgy döntött, hogy hatékonyabb lesz, ha a csapatok közösen, vagy legalábbis az eddiginél szorosabban együttműködve dolgoznak.
Ezért hároméves átszervezési folyamattal egyesítik a Kamov és a Mil tervezőirodákat, Nemzeti Helikopterfejlesztési Központ (NHC) név alatt.
A Rostec várakozásai szerint a hamarosan kezdődő összevonásnak köszönhetően források szabadulnak majd fel, amelyeket vissza tudnak forgatni a hatékonyabbá tett fejlesztési folyamatba – írta meg a Flightglobal.
A tervek szerint a két összevont tervezőiroda korábbi típusjelzéseinek használatával nem hagynak majd fel, de azok az új rendszer szerint a helikopter felhasználási területére is utalni fognak: a Kamov iroda Ka- előtaggal ellátott típusai a fő profilnak megfelelően a tengerészeti, míg a Mil iroda Mi- előtagja a szárazföldi forgószárnyasokat jelöli majd.
Nem lesznek párhuzamos infrastruktúrák
Az NHC létrehozásával a vezetésnek van gyakorlatias célja, az, hogy 2022 után ne jöhessenek többé létre az orosz fegyveres erőknél párhuzamos infrastruktúrák és típusok, amelyek bár alapjaikban különböznek, feladatuk nagyrészt megegyezik.
Erre jó példa a Mil Mi-28 Havoc és a Kamov Ka-52 Aligator helikopter esete, amikor a két nagy iroda külön-külön állt elő saját fejlesztéseivel, és mindkettő rendszerbe is állt.
Mindkét harci forgószárnyas valóságos fegyverarzenál hordozására alkalmas, a gyalogsági csapatok tűztámogatásától egészen a legnagyobb tűzerőt igénylő harckocsi-elhárításig bármire bevethetők, közel azonos funkcionalitás mellett felépítésük mégis alapjaiban különbözik.
A Mi-28 a mára klasszikussá vált amerikai Apache harci helikopterre hasonlít leginkább szögletes, tandem elrendezésű pilótafülkéjével és orr-részével, de méretei miatt csak szárazföldről üzemeltethető. Ezzel szemben a Ka-52 kompaktabb mérete és a koaxiális főrotorja miatt alkalmas haditengerészeti felhasználásra (készült is belőle specifikusan fejlesztett változat), de a fenntartása csak a költségeket növeli, az összesített képességeken nem javít.
Ezt kiküszöbölendő, a hellyel-közzel összevont irodák az NHC-n belül specifikusan kiosztva kapják meg ezentúl feladataikat, a fentebb említett üzemeltetési területek szerint.