Öt évvel ezelőtt az európai légitársaságok közül elsőként kezdte el wingletesíteni Boeing 767-300ER típusú nagy hatótávú utasszállító repülőgépeit az Austrian Airlines. Az osztrák légitársaság hamar ráérzett az új szárnyvég előnyeire, mára már minden 767-esükön vannak wingletek.

Kapcsolódó cikk, előzmény Megújulnak az Austrian szélestörzsű gépei

Az Aviation Partners Boeing (APB) által fejlesztett szárnyvégi kiegészítővel ellátott első osztrák Boeing 767-300ER (OE-LAE) március 27-én érkezett vissza a schwechati repülőtérre. A légitársaság pilótái egyenesen az Amerikai Egyesült Államokból repülték haza a szélestörzsű gépet, ahol az átalakítási munkálatokat végezték.

Az Austrian Airlinest (AUA) hamar meggyőzte az APB egyébként igen tekintélyes, 3.4 méter magasra felnyúló szárnyvégi kiegészítőjének hatékonysága, ma már a teljes Boeing 767-es flotta, mind a hat gép ilyen winglettel működik és szeli az eget szerte a világban.

Az első wingletes 767-es hazaérkezésének napja igazán izgalmasan telt, az osztrák légtérbe érkezve ugyanis a légierő két Eurofighter Typhoon negyedik generációs vadászbombázója biztosított kíséretet a gép számára egy előre egyeztetett elfogó gyakorlat keretében. A landolást követően pedig a járatszervezők máris befogták és még aznap Dubaiba repült az Austrian menetrendjében foglaltaknak megfelelően.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

OE-LAE, az osztrákok és Európa első wingletes Boeing 767-300ER gépe Eurofighter kötelékben 2009 márciusában. (Fotó: Luftstreitkräfte Bundesheer / Austrian Airlines)


Dr. Peter Malanik, az Austrian Airlines üzemeltetési igazgatója akkor elmondta, éves szinten mintegy 1000 tonnányi kerozin megtakarítást várnak az új wingletektől, amelyek a típus teljesítményét 670 kilométer hatótáv többlettel, vagy akár 5 tonnával is nagyobb hasznos terhelhetőséggel növelik útvonalanként.

Az APB számításai szerinti 6.5%-os üzemanyag takarékossági előny természetesen a környezetvédelemben is előnyökkel jár, hiszen a gépek kevesebb kerozint égetnek, a szén-dioxid kibocsátás is csökkenthető, de érdemes megjegyezni, az AUA nemcsak a műszakiakra fordít ekkora figyelmet, hanem az utasok kényelmére is. 2012-ben 90 millió eurós fedélzet felújítási programot indítottak, amely azóta már végbe is ment és az összes szélestörzsű gépük, a 767-es és 777-es Boeingek kabinjai is megújultak, felfrissültek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!