Története legnagyobb veszteségét könyvelte el a 2016-os pénzügyi évben a Rolls Royce brit ipari óriás. A Brexit és korrupcióból fakadó bírságok kifizetése áll a háttérben.

A társaság által közölt üzleti adatok szerint a cég bevétele ugyan 9 százalékkal 14,5 milliárd fontra javult egyes egyszeri tételek miatt a Rolls a brit cégek történetének legnagyobb veszteségét,

4,5 milliárd font (1600 milliárd forint) mínuszt sikerült összehozni.

Ennek jelentős része egy 4,4 milliárd forint leírás, ezt az összeget a Rolls shortolásra használta, hogy védje magát a font árfolyamváltozásai ellen. A másik fő tétel egy 671 millió fontos büntetés, amelyet korrupció miatt kell a brit társaságnak kifizetnie.

Warren East, a Rolls Royce vezérigazgatója kommentárjában azt írta, hogy ez a veszteség nem türközi az egyszeri tételek nélküli üzemi eredményt és az a mögött álló egészséges üzletmenetet. Ennek semmi köze nincs ahhoz, hogy egyébként az üzletben és készpénzügyileg mi zajlik a cégnél – szögezte le.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Guardian cikke szerint a Rolls kénytelen volt leírni ezt a 4,4 milliárd fontos tételt, hogy így reagáljon a Brexit okán leértékelt fontra, amely a dollárral szembeni értéke ötödét elveszítette a Brexit miatt.

Fotó: Rolls Royce | © AIRportal.hu

Fotó: Rolls Royce


A korrupciós ügyekkel kapcsolatban a lap azt írta, hogy a Rolls 1989 és 2013 között folyamatosan vesztegetett meg különböző beosztású embereket azért, hogy tendereket nyerjenek el. A 671 millió fontos büntetést öt év alatt fizetik ki, az első évben közel 300 millió fontot utalnak át, de már a teljes költséget a 2016-os üzleti jelentésben szerepeltették.

Mindezek mellett még a világpiaci folyamatok is a Rolls Royce ellen játszanak, ugyanis a vártnál kisebb az igény új szélestörzsű gépekre, így a Dreamliner, az A350XWB és az A380-as hajtóműveinek szállítója kénytelen volt több száz embert elküldeni állásából és 2017 végéig további 200 millió font költségmegtakarítást szeretne elérni.

A kimutatások szerint a kereskedelmi légiközlekedés piacán 60 százalékkal 367 millió fontra csökkent a profit, miután a tavalyihoz képest semennyivel nem nőtt a leszállított hajtóművek száma. Bár nagy hajtóműből több, V2500-asból és bizjet hajtóműből kevesebbet szállítottak le, és a két hatás pont kiegyenlítette egymást.