Városi légi járművek, „légi taxik” kifejlesztését célzó projektek támogatását tervezi a US Air Force, mert egyes típusok vagy a hozzájuk kapcsolódó technológiák katonai célokra is használhatók lehetnek. 

Április 27-én indul útjára az Agility Prime nevű program a Flightglobal cikke szerint: olyan fejlesztő vállalkozások kaphatnak forrásokat az Egyesül Államok légierejének (US Air Force, USAF) költségvetéséből, amelyek városi, kifejezetten elektromos meghajtású, függőlegesen fel- és leszálló légi taxikat (eVTOL) fejlesztenek.

Illsztráció, városi VTOL jármű fantáziarajza (Forrás: Transcend Air)

A haderő abban reménykedik, hogy a most formálódó iparág bizonyos projektjei katonai célokat is szolgálhatnak, akár közvetetten is.

Kifejezetten prototípusok építését szeretnék támogatni, és rajtuk keresztül az új típusú légijárművek öt fő paraméterét – karbantartási igényét, biztonságosságát, zajkibocsájtását, infrastrukturális igényét és fenntartási költségeit – vizsgálni.

A nagy gyártók, így például a Boeing, a Bell és az Airbus háza táján is vannak ilyen irányú fejlesztések. Ezek elsődleges célja, hogy a nagyvárosokon belül, vagy azok között utasokat szállító eVTOL-járműveket hozzanak létre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Eljött az ideje, hogy a filmekben látott repülő autók valósággá váljanak – mondta a védelmi minisztériumból a tervezett programot koordináló illetékes, Will Roper.

Első körben nem emberek háborús területek feletti szállítása a cél az amerikai fegyveres erők kötelékében, hanem az alapvető utánpótlás, például élelmiszer, lőszer vagy orvosi felszerelés biztosítása a katonáknak, lehetőleg minél kevesebb pilóta életének kockáztatásával.

Illusztráció, amerikai katonai drónok (Forrás: US Navy)

Csak ezután következhet az a fázis, amikor már komplett egységeket szállítanak a harcok helyszínére az elektromos repülőgépek, de ehhez már nagyobb kapacitásra lesz szükség.

A reálisan megvalósuló koncepciók közül a legnagyobbakat is csak maximum hat fő szállítására tervezik jelen pillanatban.

Ezen felül a harctér felett fejlett autonóm repülési képességek, és akár mesterséges intelligenciával vezérelt önvédelmi berendezések is szükségesek lehetnek. Így lényegében a katonai eVTOL-járművek fejlesztésének ugyanazt az utat kell bejárnia, mint a civil megoldásoknak.