Az uniós légiközlekedést nagymértékben megviselte a koronavírus-járvány, ezalatt jelentősen csorbultak az utasok jogai is, miután a légitársaságok és az utazásszervezők úgy kaptak több milliárd euró állami támogatást, hogy nem írták elő számukra az utasok kártalanítását – közölte az Európai Számvevőszék kedden.
Az Európai Unió luxemburgi központú számvevőszéke jelentésében mindenek előtt kiemelte, az uniós szabályok szerint a légitársaságok a jogszabályok értelmében kötelesek visszafizetni az utasoknak a jegyük árát, ha törlik a járatukat.
Számos légitársaság azonban jogellenesen arra kényszerítette ügyfeleit, hogy készpénz helyett utalványt fogadjanak el.
Az uniós testület rámutatott: a tagállamok által gyakran összehangolatlanul bevezetett utazási korlátozások miatt legalább hétezer légi útvonalat zártak le az európai repülőterek között, és a járattörlések utasok tízmillióit érintették 2020 márciusa és 2021 márciusa között.
Ilyen esetekben az uniós jogszabályok értelmében az utasoknak jogukban áll visszakapni a törölt járatra szóló jegyük árát, vagy átfoglalni más járatra.
A válság első hónapjaiban azonban sok utas veszített el olyan összegeket, amelyek megillették volna őket.
Ehhez esetenként a tagállamok is hozzájárultak: tizenöt ország, köztük Belgium és Franciaország olyan rendkívüli intézkedéseket fogadott el, amelyek mentesítették a légitársaságokat és az utazásszervezőket azon kötelezettségük alól, hogy kártalanítsák az utasokat.
Emellett az Európai Bizottság rendkívüli sürgősséggel hagyta jóvá a nehéz helyzetbe került légitársaságoknak és utazásszervezőknek nyújtott állami támogatásokat.
A tagállamok 2020 márciusa és 2021 áprilisa között együttesen közel 35 milliárd euró közpénzt adtak a légitársaságok támogatására.
A francia Air France és a holland KLM például együttesen több mint 11 milliárd eurót kapott, a német Lufthansa több mint 6 milliárd eurót, a belga TUI, a portugál TAP és a svéd központú SAS légitársaság több mint egy-egy milliárd eurót.
A tagállamok ugyanakkor nem írták elő a légitársaságoknak nyújtott támogatás feltételeként, hogy kártalanítaniuk kell az utasokat, pedig az uniós bizottság egyértelműen tudtukra adta, hogy ezt megtehetik.
A tagállamok végül a légitársaságok belátására bízták a légi utasoknak nyújtható visszatérítéseket, a cégek saját fontossági sorrendjük szerint használhatták fel a kapott támogatást.
A számvevők szerint emiatt a légi utasok igen eltérő bánásmódban részesültek a különböző uniós tagállamokban. A lemondott utazásuk fejében sok utas volt kénytelen utalványt elfogadni, amelyek azonban nem mindig élveznek védelmet a légitársaságok csődje esetén, ráadásul így még kevesebb esélyük maradt arra, hogy visszakapják pénzüket – figyelmeztettek.
Az Európai Számvevőszék jelentésében ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Bizottság számára, hogy a jövőben jobban védje a légi utasok jogait.