Minden fő üzleti célkitűzését teljesítette az Airbus kereskedelmi repülőgépgyártó üzletága 2016-ban, jelentette be Fabrice Brégier, az Airbus Commercial Aircraft elnöke az elmúlt év eredményeit értékelő sajtókonferencián.
A repülőgépgyártó 688 darab repülőgépet adott át 82 vásárlónak, amely újabb rekord a cég életében.
Ez 8%-kal haladja meg a 2015-ben elért 635 darabos átadási rekordot. Az átadott repülőgépek közül 545 keskenytörzsű volt, melyek közül 68 darab már az új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo volt. A keskenytörzsű átadások 40%-át a legnagyobb befogadóképességű Airbus A321-es uralja.
A gyártó 66 darab A330-ast, 49 darab A350XWB repülőgépet és 28 darab A380-ast adott át a vásárlóknak. Az európai repülőgépgyártó továbbá elkészült a három darabos hosszabb törzsű A350-1000 tesztflottából az első kettő legyártásával, melyek megkezdték a tesztelési programot.
Az Airbus 51 ügyfél részéről a 731 darab repülőgépre szerzett megrendelést,
mely már a nettó – azaz a törölt megrendelésekkel csökkentett – szám.
A megrendelések többsége, 607 darab keskenytörzsű repülőgépekre vonatkozott, 124 darab pedig szélestörzsűekre. Az Airbus könyveiben jelenleg 6.874 darab repülőgépre tartanak nyilván megrendelést, listaárakon számolva több, mint 1000 milliárd amerikai dollár értékben.
A viszonylag magas, 218 darab törölt megrendelésből 72 darab konverzió volt (ceo-ról neo változatokra), 82 darab repülőgépre szóló megrendelést pedig az indiai Kingfisher csődje miatt kellett törölni a könyvekből.
A 2016-os év legnagyobb kihívását az európai repülőgépgyártó számára a két új típus, az A320neo és az A350XWB gyártási rátájának felpörgetése és a kitűzött átadási célok elérése jelentette.
Mindkét típusnál akadtak problémák, melyek elsősorban a beszállítóknál felmerült nehézségekből adódtak. Az A320neo esetében a PW hajtóművek hibái és a lassabb hajtómű-gyártás jelentett kihívást, az A350-esek esetében a kabinberendezés beszállítójának késése okozott csúszást.
Fontos mérföldkő volt a gyártó életében a tízezredik repülőgép átadása, mely a Singapore Airlines A350-ese volt, valamint a hosszabb törzsű A350-1000-es sikeres szűzrepülése.
Az új generációs szélestörzsű típusra 818 teljesítésre váró megrendeléssel rendelkezik a gyártó. 2017-ben az A350-es átadások további gyorsítása a cél, a 2018-as év végére pedig 10 darab A350-est kell tudni átadnia az Airbusnak havonta.
A keskenytörzsű átadásokat 10%-kal sikerült növelni az előző évekhez képest. Míg 2016-ben 545 darab egyfolyosós Airbus került átadásra, 2016-ban 607 darabot adtak át. Ebből 68 darab az új generációs hajtóművekkel felszerelt neo volt, 38 darab PW, 29 pedig CFM hajtóműves változat. 2017-ben az átadott neo változatok aránya tovább növekszik.
Az átadási számok növekedésében szerepe volt a kínai Tiencsinben megnyitott gyártósornak, ahol 51 darab A320ceo családba tartozó gépet gyártottak a múlt évben és a 2016. áprilisa óta amerikai Mobile-ban működő gyárnak, ahol további 17 darab A320ceo típuscsaládba tartozó gépet gyártottak tavaly. A cég hamburgi telephelyén is szolgálatba állt egy újabb végszerelő sor a meglévők mellett.
Az Airbus A330-as típusból 66 darabot adott át a gyártó, köztük az első regionális útvonalakra kialakított A330regional változatot, melyet a Saudia vett át. A típusra 83 új megrendelést sikerült szerezniük, melyből 41 ceo, 42 pedig a megújított A330neo változatra vonatkozik.
Az új A330-as változat első felszállása az idei év első felében várható, ugyanakkor elismerték, hogy a hajtóműgyártó az előzetes tervekhez képest kisebb csúszásban van, de hangsúlyozták, hogy a probléma nem a hajtómű teljesítményével kapcsolatos.
2016-ban 28 darab A380-ast adott át a gyártó, mely eggyel több, mint az előző évben. A gyártó idén ugyanakkor éves szinten 12 darabra csökkenti az A380-as gyártási rátáját. Annak érdekében, hogy a gyártósor működése ne forduljon át veszteségesbe, további költségcsökkentő és hatékonyságjavító intézkedések várhatóak.
Az idei évre nem tűzött ki értékesítési célt a gyártó az A380-as típusra, ugyanakkor hosszabb távon továbbra is hisznek a típus jövőjében. Ezt azzal indokolták, hogy a légiforgalom 15 évente megduplázódik, melyet a világ szinte 55 legnagyobb csomóponti repülőtér nem képes a kapacitások bővítésével követni. Így az utasok részéről mutatkozó igényt a légitársaságok csak nagyobb repülőgépek forgalomba állításával tudják kielégíteni. Ezt a trendet mutatja az is, hogy 2016-ban a londoni Heathrow repülőtéren megfordult utasoknak már a 10%-a A380-as repülőgépeken utazott, ez a szám évről évre növekszik.
2017-ben a cég várakozásai szerint több, mint 700 repülőgépet adnak majd át.
Az idei évben a cégcsoport további egységesítése, konszolidációja, a legfontosabb üzletágak megerősítése és a digitalizáció áll a cég fókuszában.