Fontos mérföldkő 2016. január 29. péntek a Boeing életében, ekkor szállt fel először az amerikai gyártó legújabb típusa, a 737 MAX 8. A típust a Boeing második száz évének első repülőgépeként aposztrofálták. A szűzrepülés során csak a két pilóta tartózkodott a fedélzeten, Ed Wilson a Boeing főpilótája és Craig Bomben a Boeing vezető tesztpilótája és a Flight Operations szervezeti egység alelnöke.
A Boeing korábbi közlése szerint a Spirit of Renton névre keresztelt prototípus rendben teljesítette a gurulási próbákat és a nem túl ideális időjárás sem akadályozta a szűzfelszállást.
A közel 3 órás szűzrepülést követően a seattle-i Boeing Field reptéren szállt le az amerikai gyártó új generációs, egyfolyosós repülőgépének prototípusa.
A felszállást sok száz Boeing alkalmazott és meghívott vendég követte végig az erős esőzés ellenére. A seatle-i Boeing Field-en szintén népes fogadóbizottság, de már barátságosabb időjárás várta a leszállást.
A leszállást követő sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a pilóták egy nagyon jól repülhető és jól működő repülőgéppel repülhettek a gyárnak és az előzetes tesztelők munkájának köszönhetően.
A szűzrepülés az elvártak szerint zajlott, nem történt semmilyen váratlan esemény, nem merült fel probléma.
A pilóták hangsúlyozták, hogy a repülőgép rendkívül csendesen repül.
A repülőgép már a következő napon végrehajtja második felszállását, ezzel megkezdődik a 9 hónapon át tartó tesztelési program.
A gyártósoron további három tesztrepülőgép készül, a második rövid időn belül kigördül a gyártósorról és 3-5 héten belül várhatóan végrehajtja első felszállását, a harmadik pedig már szintén közelít a kész állapothoz.
A MAX gyártósor 2017. kezdetéig, a típus légialkalmassági engedélyének megszerzéséig viszonylag lassan üzemel és majd 2017 év közben pörög majd fel. Az első MAX-et 2017 közepén tervezik átadni az amerikai Southwest Airlines-nek.
Az első felszállás, majd a leszállás élőben volt követhető a Boeing webcast oldalán elérhető videó közvetítésben, csakúgy, mint a gép útvonala az oldalon elhelyezett flight tracker-en.
Az első 737 MAX december 8-án gördült ki a Boeing rentoni gyárából. A 737 MAX a jelenlegi Next Generation továbbfejlesztett változata, amely egyebek mellett gazdaságosabb CFM Leap 1-B hajtóműveket és új, kettős tollazatú szárnyvégeket (wingleteket) kap a költséghatékonyabb üzemelés érdekében.
A Boeing számításai szerint az új modell 20 százalékkal kevesebb kerozinnal is beéri az első NG-khez képest, a mostani, wingletekkel felszerelt NG széria gépeihez képest pedig 14%-kal fogyaszt kevesebbet. A repülőgép székenkénti üzemelési költsége 8 százalékkal alacsonyabb lesz, mint versenytársának, az Airbus A320neónak.
A MAX-okra eddig összesen 3072 rendelés érkezett, az A320 neókból viszont az Airbus eddig 4400-at adott el, és az első gépet már átadták üzemeltetésre a Lufthansának.
Frissítve: 2016.01.29. 22:00