Egyre több légiközlekedési testület fejezi ki aggodalmát amiatt, hogy a pilóták az utazási korlátozások és így kevesebb járat miatt kiesnek a gyakorlatból. Legutóbb a Lion Air egyik Airbus A330-asával történt egy incidens részben ezen okból.
A Bloomberg hírügynökség jelentése szerint az elmúlt időszakban történt balesetek vizsgálatakor a hatóságok kiemelték, hogy rendkívül fontos a pilóták megfelelő gyakorlata.
A cikk arra is emlékeztet: az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) vezetője még a Pakistan International Airlines egyik járatának májusi lezuhanása idején megemlítette, hogy a pilóták nem tudták olyan hatékonyan és precízen végrehajtani az eljárásrendet, mint kellett volna. Ebben pedig közrejátszott az, hogy a járvány miatt keveset repültek.
Legutóbb szeptember 15-én volt egy eset, amikor a Lion Air Airbus A330-as gépe a landolás után lesodródott a futópályáról, az indonéz hatóság pedig most közzétett jelentésében azt írta: a gépet vezető pilóta a baleset előtti 90 napban alig 3 órát repült, ez is hozzájárult az incidenshez.
Megjegyzendő ugyanakkor, hogy a Lion Airnek nincs saját A330-szimulátora, ezért Malajziába és Szingapúrba kell küldenie pilótáit, amely az utazási korlátozások idején nehézkes.
Ezzel kapcsolatban a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) ázsia-óceániai regionális vezetője azt mondta, a pilóták szimulátoros képzését úgynevezett „utazási buborékok” létrehozásával lehetne megkönnyíteni. Ezek államközi megállapodás alapján jöhetnének létre általában szomszédos, vagy egymáshoz közeli országok között, szabályozva, hogy a fenntartott légi útvonalakon kik utazhatnak viszonylag könnyedén. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) azt szeretné, ha a pilótákat is besorolnák azok közé, akik élhetnek ezekkel a kedvező utazási lehetőségekkel.
Az indai hatóság egyik tanácsadója, Mohan Ranganathan azt mondta, a megélhetési kérdések és a hivatástól távol töltött hosszú idő stresszhelyzetet okoz a pilótáknál, ez pedig tovább ronthatja teljesítményüket.