Sűrűn lakott városrészre zuhant Karacsi repterének megközelítésekor pénteken a Pakistan International Airlines egyik Airbus A320-as típusú gépe, két utas túlélte a balesetet.

A BBC jelentése szerint az állami légitársaság repülőgépe Lahore városából tartott Karacsiba. A közösségi médiában több videón és fotón is túlélőket mutattak.

A Reuters szerint szombaton a hatóságok azt közölték, hogy 97 áldozata van a balesetnek, amelyet 2 utas túlélt, illetve hogy megtalálták a fedélzeti adatrögzítőt és hangrögzítőt is.

A becsapódás helyén, a lakóövezetben senki nem halt meg a legutolsó, hivatalosnak mondott álláspont szerint.

A vizsgálatokhoz szükséges “fekete dobozokat” a nyomozók a helyszínen találták meg, és átadták a balesetvizsgálóknak. (Frissítés: napokkal később, május 26-án a felkért francia testület, a BEA azt twittelte, hogy a hangfelvevőre a hírekkel ellentétben még nem bukkantak rá, de május 28-án bejelentette, hogy megtalálták a roncsok között – a szerk.)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Aviation Herald úgy tudja, az orrfutómű kiengedésével volt probléma, ezért a személyzet megszakította a landolást, de a repülőgép a második megközelítéskor magasságot vesztett, és lezuhant.

A katasztrófa előtt a pilóták a légiforgalmi irányításnak az mondták, hogy leálltak a hajtóművek, majd vészhelyzetet jelentettek, ez az alábbi felvételen hallható:

Később nyilvánosságra került egy térfigyelő kamera felvétele is, amelyen a becsapódás előtti utolsó másodpercek láthatóak. A gép főfutói ki voltak engedve, az A320-as állásszöge viszont szokatlanul nagy volt.

Egy nappal a baleset után a pakisztáni Geo TV-nek az egyik túlélő utas, Mohamman Zubair elmondott néhány részletet.

Beszámolója szerint a pilóták kétszer próbáltak meg leszállni, elsőre érintette is a repülőgép a futópályát, de újra a magasba emelkedett.

A jelentések szerint a balesetben az AP-BLD lajstromjelű, csaknem 16 éves repülőgép volt érintett, amely a PK 8303-as járatot teljesítette. Adatbázisok szerint a gépet 2004 szeptemberében vette át a China Eastern Airlines, amely a GECAS-tól bérelte, a PIA flottájába szintén a lízingcégtől került 2014 októberének végén.

A légitársaság által közöltek szerint a gépet legutóbb május 21-én vizsgálták át, azóta 8 szektort repült.

Az Airbus közlésében azt írta, a szabályoknak megfelelően minden műszaki segítséget megadnak a pakisztáni, illetve a gyártó székhelye miatt érintett franciaországi balesetvizsgáló testületnek (BEA).

Az országban május 16-án indult újra a légiközlekedés, amelyet a koronavírus-járvány miatt függesztettek fel.

A Twitteren megjelent egy fotó, amelyet állítólag a lezuhanás előtt készítettek a repülőgépről.

A képen az A320-as még behúzott futóművekkel, de alacsonyan repül, mindkét hajtóműve enyhén füstöl, burkolatuk alsó részén pedig fekete elszíneződés (talán égésnyom) látható.

A képen az is kivehető, hogy a Ram Air Turbine (RAT) ki van engedve. Ez olyan kis légcsavar, amelyet a menetszél hajt, biztosítva a szükséges energiaellátást a hidraulika- és egy generátor révén az elektromos rendszereknek olyan vészhelyzetben, amikor a hajtóművek leállnak. (A fotón a repülőgép törzsének alsó részén, a bal oldali hajtómű vonalában, a hason lévő Pakistan felirat “tan” részénél látható.)