A 2019-es utasforgalmi adatok alapján Bécs minden tekintetben vezető a régióban, a fapados forradalom miatt 17 százalékkal nőtt az érkezők-indulók amúgy is magas száma. Budapest számára Prága és Varsó viszont befogható távolságba került, előbbi a nagyon hasonló utasforgalom, utóbbi a telítettség miatt.
A régiónkban az „erősorrend” alapvetően nem változott, legalábbis az utasforgalmi adatok szempontjából, viszont vannak érdekes fejlemények mind a négy nagyobb nemzetközi repülőtéren.
Emlékeztetőül: Budapesten 16,2 millió utast regisztráltak 2019-ben, ami 8,8 százalékos bővülésnek felel meg az előző évhez viszonyítva.
Bécs
Bécsben a fapados forradalom előtti időkben szűk, egy számjegyű bővülés volt tapasztalható, de az Air Berlin csődje után beindult a fapados forradalom a sógoroknál is, amelyből a Wizz Air, az IAG-leány Level és a Ryanair-tulajdonba került Lauda is kiveszi a részét. Ennek köszönhetően Bécs most már nem csak a utasforgalom, de a bővülés alapján is beelőzhetetlen elsőséget szerzett.
Schwechat üzemeltetőjének tájékoztatása szerint 31,6 millió utast kezelt a repülőtér 2019-ben, ami 17 (!) százalékos fejlődés az előző évihez képest.
Az átszálló forgalom 7, a helyi érkezők és indulók száma pedig 20 százalékkal lett magasabb: az előbbi 7, utóbbi pedig 24 millió utast jelentett. A következő évre egyébként a bécsi reptérüzemeltető sokkal visszafogottabb, 5 százalék körüli utasforgalom-bővüléssel számol, egy ideje hangsúlyozzák, hogy a diszkontok tempós növekedése nem tart örökké.
Prága
A cseh főváros Václav Havel Nemzetközi Repülőterén tavaly 17,8 millió utas fordult meg, mintegy 1 millióval több, mint egy évvel korábban, ez 6 százalékos forgalombővülésnek felel meg, amely a legalacsonyabb volt a négy régióbeli főváros légikikötőjének eredménye között.
A cseheknél 71 légitársaság 165 célállomásra biztosít járatokat, míg Budapesten 49 légitársaság van jelen 135 célállomást kínálva.
Prágában a hosszútávú járatokra jegyet váltó utasok száma az átlagnál nagyobb mértékben, 11 százalékkal gyarapodott, és hasonló folyamatokkal számolnak idén is, mivel tovább bővül a hosszútávú járatkínálat.
Varsó
Szintén nem jeleskedett a bővülési rátában Varsó, pedig itt a LOT jelenléte nagyon erős, nagyobb hatása van a forgalomra, mint a cseheknél a Czech Airlines üzemelésének. A lengyel főváros légikikötőjében a szerény adatok hátterében aggasztó folyamatok húzódnak.
A Chopin-repülőtér 18,8 millió utast kezelt az elmúlt évben, amely „mindössze” 6,6 százalékos bővülésnek felel meg 2018-hoz viszonyítva, míg egy évvel korábban még 17 százalékos bővülést mértek. A lassulás oka, hogy a repülőtér lassan eléri kapacitása határait, és ez rendkívül aggasztja a LOT-ot is.
Varsóban nagyítóval kell keresni a szabad résidőt, ezért lengyel forrásaink szerint a reptérüzemeltető úgy döntött, rendkívüli intézkedéseket vezet be, hogy növelni tudja a kapacitásokat addig, amíg fel nem épül az új közép-lengyelországi repülőtér.
Érdekesség, hogy mind a négy kelet-közép-európai fővárosi légikikötőben ugyanaz az európai célállomás a legkedveltebb: Londonba utaznak a legtöbben ebből a régióból.