Élesen kritizálta Váradi József, hogy a nagy európai légitársaságok a kormányoktól pénzügyi mentőcsomagot kapnak. A Wizz Air vezérigazgatója egy videokonferencián azt mondta, szerinte ezekkel csak torzítják a versenyt, és konzerválják a nem hatékony működési modelleket.

A Eurocontrol online beszélgetést szervezett kedden, az eseményen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója leszögezte: cégét is súlyosan érintette a koronavírus-járvány, újra kellett szervezni a hálózatot, több repülőgépet is kivontak a bázisokról, de folyamatosan figyelik az új lehetőségeket, ezért az Airbusaikat új központokba vezényelték át.

Fotó: AIRportal.hu

A vezérelv, hogy a lehető leghatékonyabban működjenek, szemben a hagyományos légitársaságokkal, akik most a kormányokra, azok pénzügyi támogatására vannak utalva – tette hozzá.

Úgy véli, ezzel az a baj, hogy korlátozza a versenyt, és nem az üzleti modellek hatékonyabbá tételét érik majd el vele, hanem pont ellenkezőleg: konzerválni fogják a meglévő, nem hatékony légitársaságok helyzetét.

Ezek a cégek Váradi szerint újra és újra jelentkezni fognak az állami támogatásért, amikor elfogy a pénzük, így semmit sem érnek el ezzel, és szégyen, hogy ez a rendszer így működik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Megjegyezte ugyanakkor: hasonlóan szégyenteljesnek gondolja, hogy Európában nem tudták, és most sem tudják a kormányok összehangoltan kezelni a járványt, látszik, hogy semmit nem tanultak az első hullámból.

A Wizz Air diszkont légitársaság repülőgépei parkolnak a Debreceni Nemzetközi Repülőtér futópályája mellett 2020. március 22-én. A koronavírus-járvány miatt törölt, illetve ideiglenesen szünetelő járatok miatt a légitársaság kilenc gépe parkol a légikikötőben. (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Ha összehangoltan kezelték volna, akkor nem lenne ilyen rossz helyzetben a légiközlekedés – vélekedett.

Szerinte részben emiatt nem V vagy W alakú lesz a válság és az abból való kilábalás, hanem hullámvasútra kell készülni.

Ebben a környezetben nem is csoda, hogy nem akarnak az emberek repülni, félnek attól, hogy az ad-hoc korlátozások miatt valahol kint ragadnak, és nem jutnak haza – tette hozzá.

Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Egy légitársaság ehhez csak akkor tud alkalmazkodni, ha elég flexibilis, és Váradi szerint mivel ciklikus üzletről van szó, fel kell készülni a rossz időkre is: ez viszont a legtöbbeknek nem sikerült, sok embernek el kell azon gondolkoznia, hogy miért nem.

A mentőcsomagokkal kapcsolatos hír, hogy a Ryanair bírósághoz fordul az Air France, a KLM, a Lufthansa, a SAS, a Finnair, és a TAP számára nyújtott, az Európai Bizottság által jóváhagyott állami segítség ügyében – írja az Aerotime.

Beszélt arról is, hogy először a fapados légitársaságok és point-to-point járataik fognak fellendülni.

Ezekk pedig húzni fogják magukkal a főként diszkontokat kiszolgáló repülőtereket, amelyek így vélhetően szintén erősebben jönnek majd ki a válságból.

Váradi szerint a nagy gyűjtő-elosztó központok jelentősége folyamatosan csökkenni fog, a hosszútávú járatok és az ezeket üzemeltető cégek lesznek a legrosszabb helyzetben a pandémia után.