Dúl a háború Kínában a magán- és állami szféra között, az Air China ugyanis hírek szerint többször is tárgyalt egyik versenytársa, a Hainan Airlinest is tulajdonló privát HNA-csoport felvásárlásáról.
A Bloomberg gazdasági hírügynökség az ügyet jól ismerő, de neve elhallgatását kérő forrásától úgy értesült, hogy legalább kétszer találkoztak a cégek vezetői. A tárgyalásokon a felvásárlásról esett szó, így arról is, hogy a nem túl jó pénzügyi teljesítményt mutató, de a cégcsoport koronakövét jelentő Hainan Airlinest is meg akarja szerezni az állami tulajdonú Air China.
Az állami társaság tavaly kereste meg először a HNA-t, miután a kínai Polgári Repülési Hatóság (CAA) beleegyezését adta a tárgyalások megindítására.
A megbeszélések azonban az elmúlt hónapokban ismeretlen okokból megrekedtek, és nem tudni, hogy valaha folytatódnak-e. Ez jó hír lehet a HNA-nak, amely azzal, ha a legjobban prosperáló cégét, a Hainan Airlinest is eladná, gyakorlatilag beismerné vereségét a piacon – fogalmazott a hírügynökség.
A HNA-csoport az értesüléseket nem kívánta kommentálni, tagadták, hogy bármikor történtek volna ilyen tárgyalások. „A Hainan Group nem eladó, és nem is volt az” – szögezték le.
Az Air China azt válaszolta, hogy nem tud ilyen tárgyalásokról, így nincs miről beszélni. A légügyi hatóság pedig nem reagált a megkeresésre.
Évekkel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna arról beszélni, hogy a HNA-csoport eladja egyes vagyonelemeit. Rövid idő alatt akkorára nőttek, hogy a kínai központi bank már-már a nemzetgazdaságra kiemelt veszélyt jelentő cégként kezelte őket, akkor vagyonelemeik értéke 78 milliárd dollárt tett ki.
De a folyamatos veszteségek, illetve az ezek finanszírozására felvett hitelek jelentős terhet róttak a HNA-ra, és csak az idén 20 milliárd dollárnyi vagyonelemet voltak kénytelenek értékesíteni. Emellett az államtól is nehezen szabadulnak, hiszen fő hitelezőik között ott vannak az állami kézben lévő repülőterek.