Szemet vetett a közép-európai, és ezen belül a magyar piacra az Airbus Helicopters, amely annak ellenére nem számít az eladások jelentős növekedésére, hogy a gazdasági és biztonsági helyzet miatt nőtt az érdeklődés a termékeik iránt.
A közép-európai újságíróknak a donauwörth-i gyártóbázison tartott sajtótúrán az Airbus Helicopters vezetői azt mondták, minden olyan piac iránt érdeklődnek, ahol esélyt látnak egy üzlet megkötésére. A magyar piacról annak ellenére gondolják ezt, hogy a kormány az új gépek vásárlása helyett a régebbi katonai helikopterek felújítása mellett döntött, a rendőrségnek pedig nem rég vettek a németektől használt gépeket.
Az Airbus Helicopters azonban nem csak a sikeres H145-ös katonai, de parapolgári verzióját is versenyképesnek gondolja a régió piacán. Nem is feltétlenül ok nélkül, az Országos Mentőszolgálat is ennek a gépnek az elődjét, az Eurocopter EC135-öst használja már évek óta.
Ebből a szériából eddig Dennis Bernitz nyugat-európai kereskedelmi vezető elmondása szerint 1452 példányt adtak át 60 ország 262 üzemeltetőjének. A megrendelők 85 százaléka kevesebb, mint 5 gépet kér. A legtöbbet, 589-et Észak-Amerikába, 336-ot pedig Európába adták el, a civil közfeladatokat ellátó gépek terén 50 százalékos piaci részesedéssel piacvezetők, a katonai helikoptereknél viszont a Sikorsky-t nem tudják megszorongatni, 14 százalékkal a negyedikek.
A gyárlátogatáson a 2018-as tervekkel kapcsolatban Dennis Bernitz azt mondta, a gazdasági válságból a helikopteripar még mindig nem tudott kilábalni. Ennek egyik fő oka, hogy a világválság után az alacsony olajárak miatt a helikopterek elsődleges használói, az olajcégek leálltak a vásárlásokkal. Ez az eladásokban is meglátszott, hiszen 2017-ben 335 gépre kaptak rendelést, míg egy évvel korábban még 355 forgószárnyast adtak el.
Emellett a vezető elmondása szerint javítja a képet, hogy az európai biztonsági helyzet miatt jelentősen megnőtt az érdeklődés a közfeladatot ellátó (rendőrségi, mentő, katasztrófavédelmi) és katonai helikopterek iránt is. Ezek nagyobb részét azonban még nem váltották megrendelésre, ezért ez a pozitív hatás csak arra elég, hogy kikompenzálja a más szektorok felől érkező lanyhább keresletet.
Emiatt az Airbus Helicopters 2018-as célja az, hogy szinten tartsa a 2017-es értékesítési és átadási rátáját.
Az Airbus Helicopters négy évvel ezelőtt is komoly érdeklődést mutatott Magyarország iránt, akkor a Honvédelmi Minisztérium azon bejelentése csigázta őket fel, amely szerint lecserélik majd a Mi-17-es gépeket. A tender azonban soha nem jelent meg, végül pedig a felújítás mellett döntöttek.
A lanyhább kereslet némileg az Airbus Helicopters pénzügyi adatain is meglátszik. Az előző évben 2016-hoz képest 3 százalékkal kevesebb, 6,4 milliárd euró árbevételt ért el, ennek ellenére viszont az üzemi eredmény 9 százalékkal 337 millió euróra javult.