Szerdán bárki kipróbálhatja a Boeing 787 szimulátorát, amely a LOT jóvoltából érkezett Budapestre.
A régi 1-es terminál csarnokában felállított berendezés statikus, tehát nem mozog, három hatalmas színes monitorra vetíti ki a repülőgép körüli terepet, a műszerfal és annak színes kijelzői pedig teljes egészében megegyeznek a Boeing 787-es valódi műszereivel, és úgy is reagálnak, a szimuláció tehát rendkívül részletes.
A programban a Boeing otthonában, Seattle-ben, Boeing Fielden lehet „landolni” a géppel, amely – bár van robotpilóta és műszeres leszállító berendezés is, ezek kikapcsolhatók – nem is olyan egyszerű.
A szoftver annyival segíti a civil, alkalmi pilótákat, hogy a hajtómű-teljesítménnyel nem kell törődni, az ugyanis automatára van állítva. Saját tapasztalataink szerint azonban így is izzasztó tud lenni egy pontos landolás.
Ezt az élményt szerdán 9 és 17 óra között bárki átélheti, aki kilátogat az 1-es terminálba.
Adrian Kubicki, a LOT szóvivője a bemutatón azt hangsúlyozta, hogy a LOT lengyel légitársaság úgy tekint a magyar fővárosra, mint Varsó utáni második legjelentősebb gyűjtő-elosztó repülőterére, ezért nagyon fontos volt, hogy Budapestre is elhozzák a szimulátort.
A légitársaság szóvivője hozzátette: nem állnak le a fejlesztések, újabb budapesti LOT-járatokat fognak bejelenteni a közeljövőben.
Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a Boeing 787-es Dreamliner az egyik legkényelmesebb és a legtakarékosabb hosszútávú utasszállító repülőgép a piacon. Büszkék vagyunk rá, hogy ilyen repülőgép közlekedik Budapestről New Yorkba és Chicagóba.
A Budapest Airport lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta: az első, kezdetleges szimulátorok már a második világháború idején megjelentek a katonai repülésben, de elterjedésüket elsősorban a számítógépek tömeges megjelenésének köszönhetik. A szimulátor valójában egy földi telepítésű, teljesen élethű pilótakabint jelent, amiben a leendő pilótákat képzik, illetve amikben az aktív pilótáknak félévente vizsgázniuk kötelező.
A szimulátorok elterjedésével jelentős összegeket tudnak megtakarítani a légitársaságok, hiszen a számítógépes földi szimulátor működésének egy órája töredéke a valós repülésének, és kevésbé terheli a környezetet. A legkorszerűbb szimulátorok hidraulikus lábakon álló, mozgatható, több millió dolláros berendezések, amelyek még a repülőgép rezgéseit és bizonyos határok között a terheléseket is képesek utánozni.
A légiközlekedésben dolgozó pilótáknak egyébként hathavonta kötelező szimulátoron vizsgázniuk a legnehezebb repülési helyzetek megoldásából, viharos, esős időben történő leszállástól kezdve egészen addig, hogy miként kell leszállni egyetlen működő hajtóművel. Mindez a repülés biztonságának a növelését szolgálja.