Szinte összes gépét leállította a Cubana a legutóbbi baleset és a kevés működő gép miatt, a belföldi légiközlekedés összeomlott, pedig nagy szükség lenne rá.
A Reuters helyszíni riportja szerint kígyózó sorok állnak a Cubana jegyértékesítési pultjai előtt, de nem azért, mert mindenki jegyet akar venni. Épp ellenkezőleg, a törölt járatokkal érintett utasok próbálják valahogy jegyüket visszaváltani, vagy buszjegyre cserélni.
A légitársaság azért kénytelen járatai jelentős részét törölni, mert kiöregedett flottájában alig maradt működő repülőgép. Adatbázisok szerint a cég 16 gépéből mindössze 4 üzemel. Emiatt kellett például a Global Airtől kibérelni egy Boeing 737-200-ast, amely aztán május 18-án a fővárostól délre a holguini járat teljesítése közben lezuhant, 112 ember halálát okozva.
Bár a Global Airnek lenne még egy Boeing 737-ese, amelyet lízingbe tudna adni, de azt a gépet is leállították a légikatasztrófa kivizsgálásának idejére a hatóságok.
Eközben Kuba éppen azon van, hogy népszerűsítse az országot, és bár a beutazó turizmusban az amerikai légitársaságok többnyire segítségükre vannak, de a belföldi forgalomban a Cubanának monopóliuma van. Légijáratok híján viszont egy Havanna-Guantanamo 845 kilométeres utat 16 óra alatt kell megtenni busszal.
Az 1929-ben alapított Cubana az elmúlt időszakban a folyamatos késések, és törlések miatt elvesztette vonzerejét, a turisták inkább a földi közlekedési módokat használják. Emellett alkatrészeket sem tud már beszerezni a régi szovjet gépekhez, pénzük pedig alig van, mert a jegyeket nyomott áron kínálják a kubaiaknak.
Az ország az 56 éve az Egyesült Államok felé fennálló gazdasági embargót hibáztatja, emiatt ugyanis nem tudnak sem amerikai, sem európai gépeket venni. Sőt, lízingelni sem tudnak, a korábbi lízingszerződéseket pedig egyik napról a másikra indokolás nélkül felmondták.