A szakszervezetek a megegyezést keresik, megértést kérnek az utasoktól. A LESZ és az RDSZSZ által ma reggel indított munkabeszüntetésnek rá kellene ébresztenie a Budapest Airport (BA) Zrt-t, hogy a hónapokon át követett „három M” – megfélemlítés, mellébeszélés, megalázás – stratégiája vezetett a jelenlegi helyzethez. A cég legutóbbi vagdalkozásainak fényében azonban ez a felismerés még várat magára.
Pattanásig feszült a helyzet: listát készítenek a sztrájkolókról
A ma reggel hat órától meghirdetett munkabeszüntetés fegyelmezetten elkezdődött. A szakszervezetek által képviselt dolgozók a terveknek megfelelően nem vették fel a munkát. A helyzet ugyanakkor pattanásig feszült Ferihegyen. A BA vezetőségének tagjai – korábban sosem tapasztalt módon – felkeresték a dolgozókat munkahelyeiken. Azonban most sem a megértés és a párbeszéd szándékával érkeztek: magukból kikelve üvöltöznek, és a sztrájkoló dolgozók neveit írják fel papírcetlikre. Úgy tűnik, még mindig nem értették meg, hogy az állandó létbizonytalanság, a dolgozók folyamatos megfélemlítése és megalázása vezetett a sztrájkhoz, így ezek nem szolgálhatják annak megoldását sem.
Tárgyalás helyett ultimátumot kaptak a szakszervezetek
A BA Zrt. vezérigazgatója a hivatalos út helyett (tárgyalás a kollektív szerződésről) ultimátumok elé állítja a munkavállalókat: példátlan módon kijelentette, hogy ha december 10-én 11 óráig nem függesztik fel a sztrájkot, nem tárgyal.
Nincs leépítési terv, nincs kollektív szerződés – csak túlmunka és bizonytalanság
Szintén aggasztó, hogy a menedzsment agresszív, csúsztatásokban és konkrét ténybeli „tévedésekben” bővelkedő nyilatkozataival csak nehezíti a megegyezést.
– Nem lehet ötszáz embert folyamatos rettegésben tartani. Nem lehet tagadással meg nem történtté tenni, hogy a „lopakodó leépítésekkel”, százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.
– Nem lehet huzamosabb ideig elvárni, hogy a túlmunkára és a munkaidő-rendelkezésre vonatkozó rendelkezések megsértésével, a biztonságot veszélyeztetve, és a munkavállalók magánéletét is tervezhetetlenné téve kelljen pótolni a hiányzó munkaerőt.
– Nem lehet bizalmat kérni a dolgozóktól, ha tíz-húszéves munkaviszony után postai úton mondanak fel munkavállalóknak, azonnali hatállyal kitiltva őket a reptér teljes területéről.
– Nem lehet következmények nélkül a reménykeltő egyeztetések közepén, egyoldalúan felmondani a kollektív szerződést.
– Nem vehetőek komolyan a cég egyeztetési szándékai, ha a sztrájktárgyalásokon olyan személyek képviselik, akik bevallottan nincsenek felhatalmazva bármiféle megállapodás megkötésére.
– Nem keresi a párbeszédet az a cég, amelyik szakszervezeti képviselőket üldöz el a repülőtérről, megrendezett fegyelmi tárgyalásokkal.
– Nem vehető komolyan, ha egy egyoldalas dokumentumra, az „Útitervre” hivatkoznak, amikor a szakszervezetek a vállalat dolgozókat érintő terveiről érdeklődnek.
A szakszervezetek továbbra is a megegyezést keresik
A LESZ és az RDSZSZ az elmúlt hónapok során is a megegyezést kereste, mert tisztában vannak vele, hogy a stabil, kiszámítható viszonyok szolgálják hosszú távon a menedzsment és a dolgozók érdekét is. A sztrájkot a végső elkeseredés szülte, a német menedzsment ugyanis az Európai Unióban elfogadhatatlan módon sérti meg naponta a munkajogi normákat, zaklatja és rettegésben tartja dolgozóit.
A két szakszervezet továbbra is egyeztetni szeretne, azonban ehhez legelőször is őszinte, kompetens tárgyalópartnerre volna szükség, amelyik nem sértegetni, hanem megérteni próbálja a dolgozókat. Arra kérik a cég vezetését, vizsgálja felül a „három M” stratégiáját, és a józan ész parancsát követve, tekintse valódi partnernek a munkavállalókat, akiken végső soron Ferihegy sikere múlik.
***
A LESZ 2008 őszén, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.
Honlap: lesz.try.hu
Az RDSZSZ több mint tíz éve alakult. A Budapest Airport Zrt minden területéről tömörít tagokat. A BA Zrt-n kívül három további vállalatnál rendelkezik tagokkal, összességében több mint 600 főt számlál.
Forrás: A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete közleménye – 2008. december 10.