Élesen kritizálja a Lufthansa, hogy a lengyel Polska Grupa Lotnicza (PGL) állami holding vásárolta fel a Condor szabadidős légitársaságot, a német cég szerint a lengyel vállalat tulajdonában álló LOT-ot is az állami segítség mentette meg, és ez torzítja a piaci versenyt.

Az Aero.de cikke szerint az a Lufthansa fő problémája a közleménye szerint, hogy a PGL nem önerőből, hanem gyakorlatilag lengyel állami pénzen finanszírozta az ügyletet, tisztességtelen versenyt teremtve ezzel az európai piac egy részén.

(Fotó: AIRportal.hu)

A kritikákat megfogalmazó levélben a németek Rafal Milczarskit, a LOT vezérigazgatóját idézik, aki egy korábbi nyilatkozatában kijelentette: a jelenlegi szabályozási környezetben a piaci versenybe való beavatkozás több mint megkérdőjelezhető. Ennek ellenére saját légitársasága is kapott már állami hitelt, ami nem egyszer mentette meg a csődtől. Igaz ugyanakkor, hogy a LOT  a rendbetétele óta, néhány éve már stabilan és nyereségesen üzemel.

A Lufthansa szerint a rossz pénzügyi helyzetért csak a piaci alapon fenntarthatatlan üzleti modell a felelős, a politikai vezetők pedig a hosszútávú támogatással torzítják a piacot, és akadályozzák az Európában zajló konszolidációt is.

A támadásokra a Condor úgy reagált, a tulajdonosváltást finanszírozó bankok egyike sincs állami többségi tulajdonban vagy a lengyel kormány irányítása alatt, így utóbbinak közvetve sem volt köze a finanszírozáshoz, a Lufthansa tehát valótlant állít. A PGL-re magánbefektetőként kell tekinteni, amely megnyerte a Condorra kiírt pályázatot, és ennek fényében adta áldását az ügyletre a német versenyhatóság is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezen felül a vételár kifizetése után a Polska Grupa Lotniczának finanszíroznia kell a Condor 380 millió eurós német állami kölcsönének visszafizetését is, amely a KFW bankon keresztül érkezett a tulajdonosváltási időszak áthidalására. A felvásárlásra a hitelezőknek is hozzájárulásukat kell adni, hogy a német szabadidős légitársaság kiléphessen az áthidaló kölcsön feltételéül szabott korlátozások alól.

Mint arról beszámoltunk, a Lufthansa és a Condor párharca korántsem derült égből villámcsapás: kezdetben csak az lejáró együttműködési megállapodásokat nem volt hajlandó megújítani a német mamutholding, de akkor a vezetőség még nem támadta nyíltan egykori partnerét, amely korábban a csődbe ment Thomas Cook brit utazási konszern égisze alatt működött.

Fotó: AIRportal.hu