A Magyar Honvédség június végén rendelt húszat az Airbus Helicopters H145M (korábbi nevén Eurocopter EC145) típusából, HForce fegyverrendszerrel együtt. A könnyű-közepes forgószárnyas elsőre nem tűnhet nagy katonai erőnek, az európai gyártó azonban igencsak izmos csomaggal szállítja azokat a honi erőknek.
Nem kimondottan harci célokra tervezték a típust, de az ilyen típusú alkalmazáshoz számos jellemzője kedvező. Farokrotorja ún. Fenestron kialakítású, ami jelentősen halkabb, mint a hagyományos típusú, és biztonságosabb is.
A típus szállítási feladatokra is jól alkalmazható, 1,7 tonna hasznos terhet vehet fedélzetére, ami ugyan kevesebb mint a fele egy Mi-17-es négy tonnás teherbírásának, de többszöröse a mentőktől kapott AS-350 Écureuil-ének.
Harci képességek terén a Mi-8/17-esekhez képest már egyértelmű feljebb lépést jelent a H145M, az orosz helikopterek ugyanis csak nem irányított lövedékek indítására képések UB-blokkból.
Az Airbus típusa ezzel szemben a HForce rendszer részét képező Thales FLIR-torony, monokuláris sisakcélzó és elektro-optikai célzórendszer segítségével lézervezérlésű lövedékek indítására is képes, levegőföld, és levegő-levegő típusúakra egyaránt.
Ezekkel ugyan nem válik a Mi-24-hez hasonló potenciálú tankelhárító harci helikopterré, de ez a képesség sem elhanyagolható a repertoárban.
A fegyvercsomag tartalmaz még egy 20mm-es gépágyú konténert, egy 12,7mm-es géppuskát és 70mm-es nem irányított rakéták indítására alkalmas blokkot is, ezekkel a gép földi egységek tűztámogatásra is képes.
Az éj leple alatt is
Szintén a FLIR-toronynak köszönhetően a H145M-nek van éjjellátó képessége, ebben a tekintetben a haderő legjobb gépe lesz.
A rendszer lézervezérlésű lövedékeket anélkül képes sötétben is indítani és célra vezetni, hogy irányba kellene fordítani a gépet. Elég, ha a pilóta a sisakjába épített célzóval ránéz a célra, a rakéta kilövése után arra fog „fordulni”.
Teljes értékű éjjellátó képességgel jelenleg nem rendelkezik a Magyar Honvédség, de a Mi-17-esek – hasonlóan a JAS-39 Gripenekhez – képesek éjszaka repülni, ha a pilóta használ NVG szemüveget.
Az Oroszországból nagyjavításról visszaérkező Mi-24 Hind harci helikoptereken FLIR-torony biztosan nem lesz, az EU-s fegyverembargó miatt ugyanis ezt tilos beépíteni, vagy a gépeket bármilyen módon modernizálni, azok képességeit bővíteni.
Különleges erőknél már szolgálatban
A H145-öst – HForce rendszer nélkül – Németországban idén februárban rendszeresítették katonai alkalmazásban a különleges egységeknél, a típus ott a nyolcvanas években rendszerbe állt Bo-105-t váltotta fel.
A gép elődjénél jobban alkalmazható a különleges alakulatok támogatására, a gyors köteles leeresztés például a Bo-105-ből híresen macerás volt, felfegyverezve pedig kevés katona szállításra volt alkalmas, de a H145 tágas belső teréből, nagy ajtóin keresztül könnyű sok különlegesen kiképzett katona gyors kirakása.
A forgószárnyas American Eurocopter által licenc alapján gyártott változatát UH-72 Lakota néven két amerikai fegyveres erő is használja, a haditengerészetnél öt, a szárazföldi hadsereg kötelékében pedig 338 példány szolgál belőle.