Tanúsította az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a Lockheed Martin polgári célokra kifejlesztett L-100-as teherszállítójának legújabb változatát, az LM-100J-t. A típusváltozatból speciális, éjszaka is bevethető tűzoltórepülőgép kifejlesztését is tervezi a gyártó.

Az L-100 típuscsalád a katonai használatban a világ minden részén jelenlévő, többezres darabszámban gyártott C-130 Hercules teherszállító civil célokra kifejlesztett változata, 1964-ben repült először. A katonai célokra használt Herculeshez hasonlóan a Lockheed Martin folyamatosan fejleszti az L-100-ast is, ennek legújabb fázisa az LM-100J és annak amerikai tanúsítása.

A C-130J “Super Hercules”-en alapuló újgenerációs teherszállító légialkalmassági bizonyítványát november 15-én adta ki az FAA.

A gyártó viszont ezt csak három nappal később, a dubaji légiszalonon jelentette be hivatalosan. Ezzel lezárult a két évnél is hosszabbra nyúlt, 150 repült órát felölelő tesztprogram, amiben több speciális tesztet is el kellett végezni, hogy szimulálják az üzemeltetésnél várható extrém körülményeket. A típus ugyanis elődjeihez hasonlóan speciális igények kiszolgálására készült, amelyekre más kereskedelmi teherszállítók nem alkalmasak – írta meg a Flightglobal.

A második legyártott LM-100J a párizsi légiszalonon, már a Pallas Aviation színeiben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ilyenek a rosszabb infrastruktúrájú területek és repterek, például sarkvidéki kutatóbázisok és környékük, elzárt területeken működő ipari létesítmények, ahol esetenként még kiépített futópálya sem áll rendelkezésre, mégis nagyméretű rakományokat kell odaszállítani. Emellett a típus alkalmazható természeti katasztrófák elhárításában, egészségügyi vészhelyzetek során emberéletek mentésére, humanitárius missziók lebonyolítására is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek szimulálására az FAA és a Lockheed Martin pilótái a két tesztpéldányt 2000 méter felett fekvő reptereken is tesztelték.

Az extrém körülmények minden eddiginél jobb elviselésére kialakított LM-100J-t alapjaiban új fedélzeti rendszerekkel, karbon fékekkel, modernebb légcsavarokkal és számos, a kereskedelmi használat miatt megkövetelt újítással szerelték fel, ami pozitív hatással van az üzemeltetési mutatókra is. Az eredeti L-100-ashoz képest az üzemanyag-fogyasztás 14 százalékkal, a szállított hasznos teher és a hatótávolság hányadosa pedig 20 százalékkal javult.

A két tesztgép egyike, az N5105A lajstromjelű példány már a júniusi párizsi légiszalonon is az első megrendelő, a Pallas Aviation színeiben volt látható. A tényleges forgalomba állításnak az eredeti tervek szerint év végéig meg kellett volna történnie, de a gyártó bejelentése szerint ez technikai okok miatt 2020 első negyedévére csúszik át.

A cég két példány vásárlására szerződött le, további hármat eddig meg nem nevezett ügyfelek rendeltek meg. A várakozások szerint 25 és 45 darab között értékesítenek majd az LM-100J-ből, de ez a szám magában foglalja a még csak terv szintjén létező tűzoltóváltozat iránti potenciális piaci érdeklődést is.

Ha megvalósul ez utóbbi, a “Fire Herc”, annak előnye a vetélytársaival szemben az éjszakai bevethetőség lesz, amelyet az ötödik generációs F-35 vadászgépben is alkalmazott éjjellátó technológiák alkalmazásával érne el a Lockheed Martin.