Tanúsította az Aero Vodochody L-39NG új generációs kiképző repülőgépét a cseh védelmi minisztérium katonai repülési hatósága, így a típus már kirepülhet nemzetközi légtérbe, és a megrendelők is hozzájuthatnak az első példányokhoz.

A 101 éves cseh katonai repülőgépgyártó legújabb típusa az egykor Magyarországon és a Varsói Szerződés országaiban használt, a maga korában úttörőnek számító L-39 Albatrosz jelentősen modernizált változata, kifejezetten a 21. század igényeire szabva.

Tanúsítása is ennek megfelelő: az elsők között felel meg az új nemzetközi katonai normáknak, amelyeket az Európai Unió és a NATO minden tagállama elismer.

A gyártó közlése szerint emiatt a tanúsítás után Európában elvileg bárhol rendszerbe állhat az L-39NG, tesztprogram újbóli lefolytatása nélkül. Ha beváltja a hozzáfűzött reményeket, könnyedén az elődjéhez hasonló univerzális sugárhajtású kiképzőgép válhat belőle.

Csehországban két repülőképes és két statikus prototípussal folytatták le a tesztprogramot, amelyet 2018 decemberében kezdtek el. Egy év és kilenc hónap alatt két példány 300 próbarepülést teljesített, miközben a statikus sárkányszerkezetekkel terhelési próbákat végeztek az ilyenkor szokásos módon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Aero Vodochody

A tanúsítás menetrendjén ennek ellenére tavaly változtatott az Aero Vodochody, nem választották külön az alap- és katonai kiképzésre is érvényes engedélyeket, helyette arra került a hangsúly, hogy 2020 harmadik negyedévében már teljes értékű kiképző konfigurációban kaphassanak L-39NG-ket a megrendelők – a gyártó szerint erre jelentősen nagyobb volt az igény.

Eddig 26 példányra érkezett be igény, ebből négyre Szenegál légiereje, továbbá 12, illetve 10 darabra pedig az RSW Aviation és a Skytech pilótaképzéssel foglalkozó katonai magáncégek szerződtek le.

Ezen felül a cseh katonai diplomácia közbenjárásával már Szlovákia is szándéknyilatkozatot írt alá nyolc példány vásárlásáról, és nagy esély van rá, hogy a cseh légierő is kér majd belőle.

A milliárdos értékű program az Aero Vodochody számára régóta az első nagy fejlesztés: a 2016-2017-ben újra gyártásba vett L-159 Alca könnyű harci gépet még az ezredforduló előtt fejlesztették ki. Az L-39NG fontosságát és a benne rejlő piaci potenciált jól jelzi, hogy már a tesztprogram alatt tulajdonost váltott az Aero többségi tulajdonrésze.

Mint arról beszámoltunk, idén júniusban a részvények 100 százaléka a Penta Grouptól az 51 százalékban Tombor András magyar üzletember és 49 százalékban a cseh Aero International tulajdonában álló cégcsoporthoz kerül. Az új vállalat működtetéséért az Omnipol-csoport felel majd, ez fogja biztosítani a gördülékeny üzletmenethez szükséges szakembereket is.