Újabb részlet látott napvilágot a megnövelt hatótávú Szuhoj Superjet programjával kapcsolatban, miután a gyártulajdonos UAC – United Aircraft Corporation bejelentette, az SSJ-100LR-nek éppen a fáradási tesztjei vannak folyamatban, hogy megbizonyosodjanak róla, a típusváltozat szerkezete hosszú időn át, különféle terhelések megpróbáltatásai után is képes megőrizni a tartósságát. A gyáriak azt szeretnék elérni, ha az SSJ-100LR-t alapos tartalékkal 54 ezres ciklusra és 70 ezer repült órára tudnák tanúsítani.

A SSJ-100LR tesztgép a zsukovszkiji próbapadján. (Fotó: TsAGI) | © AIRportal.hu

A SSJ-100LR tesztgép a zsukovszkiji próbapadján. (Fotó: TsAGI)

A vizsgasor, amelyeket a Moszkva melletti Zsukovszkijban található TsAGI aero-hidrodinamikai kutatóintézetben végeznek a 95075 gyári számú SSJ-100LR-t vetették alá a teljes gépre vonatkozó fáradási teszteknek.

A tavalyi évben egy Antonov AN-124 Ruslan segítségével főbb darabjaiban az intézetbe szállított gépen, amelyet aztán ott újra összeszereltek eddig 6000 ciklust (le-, és felszállást), illetve 9000 repült órát szimuláltak, speciális mérőműszerek segítségével alaposan megfigyelve, elég erős-e az SSJ-100LR szerkezete.

A teszt célja tanúsítani a típus élettartamát, a belőle nyert adatokból kidolgozni a karbantartási intervallumokat, valamint felhívni a figyelmet az esetleges, eddig rejtve maradt gyártási hibákra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A szűzfelszállását 2013 februárjában teljesítő SSJ-100LR prototípus. (Fotó: United Aircraft Corporation) | © AIRportal.hu

A szűzfelszállását 2013 februárjában teljesítő SSJ-100LR prototípus. (Fotó: United Aircraft Corporation)

Az SSJ-100LR két éve, 2013-ban szerezte meg az orosz légügyi hatóságtól a forgalomba bocsátáshoz szükséges típusengedélyt, de azzal egyelőre csak orosz légitársaságok által üzemeltethető.

Az európai hatóság, az EASA engedélyének megszerzése még hátra van, amelynek céldátumáról a gyáriak most nem tettek említést. Legutóbb az első nyugat-európai megrendelő, a belga VLM Airlines szerződésekor jelezték hivatalosan, hogy arra várhatóan idén év végén kerül sor, és a légitársaság annek birtokában valamikor 2016 elején állíthatja szolgálatba az első LR, vagyis Long Range Superjetjét.

Az SSJ-100LR a nagyobb teljesítmény leadás érdekében a francia Snecma és az orosz NPO Saturn kooperációjában készülő PowerJet SaM146 sugárhajtóműnek az 5%-kal megnövelt tolóerejű változatát kapja. Az egyéb elvégzett átalakításoknak köszönhetően a típus gyári adatok szerint 49,4 tonnás maximális felszállósúllyal akár 4578 kilométeres útvonalak megtételére is képes.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!