Technológiai fejlesztést és a légiforgalom menedzselésének innovációját sürgette Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a HungaroControl által szervezett légiközlekedési konferencián, Budapesten.

A miniszter a Magyar Tudományos Akadémia épületében tartott konferencián azt mondta, 15 évvel ezelőtt azért hozták létre az Egységes Európai Égboltot, hogy kezelje a forgalom áramlását, mára azonban teljesen más kihívásoknak kell megfelelni.

Ennek oka, hogy az európai légiforgalom az előre jelzettnél sokkal nagyobb mértékben növekszik, 2018-ban 11 millió kereskedelmi járat indult, számuk 2035-re pedig a jelenlegi másfélszerese lehet, ezért szükség van a légiforgalmi irányítás és az áramlásszervezés megújítására.

Elmondása szerint a folyamatok Magyarországot sem kerülték el, mivel a HungatoControl tavaly több mint egymillió gépet irányított, tíz százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az átrepülő gépek forgalmában tapasztalt növekedés pedig a duplája annak, mint amit az előrejelzések mutattak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A miniszter elmondása szerint a légiközlekedés Magyarország versenyképessége szempontjából meghatározó tényező, ezért a szaktárca a szektor megújítását tűzte ki célul, ennek egyik lépése a fenntarthatósági szempontok érvényre juttatása. Ezért is hozták létre a Légiközlekedési és Repülőgép-ipari Tanácsot, amelynek első eredménye, hogy Budapest irányából az éjszakai repülések megtiltásával jelentősen csökken a zajterhelés a repülőtér környékén.

Illusztráció. (Forrás: Eurocontrol)

Palkovics László beszélt az irányítók elvándorlásáról is, szerinte a szakemberek a kompetenciáikat külföldön is nagyon jól kamatoztathatják, és számukra az állami szféra kevésbé vonzó, ezért nem csak az elegendő alkalmas ember hiányából fakadó kapacitáskorlátok, de a munkaerő elvándorlása is súlyosbítja a helyzetet.

A konferencián Eric Perrin, az Európai Bizottság közlekedésszervezési programfelelőse azt hangsúlyozta, hogy a tavaly tapasztalt késések idén, és várhatóan még a jövő évben is tapasztalhatóak lesznek, ezért újabb lépéseket kell tenni. Példaként említette, hogy az irányítói kapacitásokat mobilissá kellene tenni, így akkor és oda tudják helyezni, ahol és amikor szükség van rá.