Mind a New York-i és New Jersey-i infrastruktúráért felelős szervezet, mind előbbi állam kormányzója nagyívű fejlesztési terveket jelentett be. Többek között teljesen átépítenék a Kennedy repülőteret, egységes építészeti arculattal, új, központi parkolókkal egy többmillárd dolláros fejlesztés részeként.
Hasonlóan a La Guardia reptér már zajló átépítéséhez, az egyik legfontosabb észak-amerikai légiközlekedési csomópont, a Kennedy repülőtér is megújulhat a jövőben.
Az atwonline.com cikke közli a terveket, az egyik az infrastruktúráért felelős szervezet, a Port Authority of New York and New Jersey elképzelése. Tíz év alatt mintegy 30 milliárd USA-dollárt költenének alagutak, hidak, buszterminálok és a nagyváros repülőtereinek fejlesztésére.
Utóbbiaknál például mintegy két és félmilliárdért átépítenék a Kennedy reptér úthálózatát és gyorsvasúti kiszolgálást teremtenének La Guardiára, több mint kétmilliárdot költenének a newarki Liberty reptér A termináljának átalakítására. Hatszázmilliót fordítanának a La Guardia C és D termináljainak fejlesztésére, valamint több mint másfélmilliárdot a Hudson-környéki PATH vasút és a Liberty reptér közötti kapcsolat kialakítására.
Ismert, a belváros közeli La Guardia reptéren 2016-ban indult meg a nyolcmilliárd dolláros fejlesztés, amelynek részeként az elavult terminálok helyett egyetlen, hosszan elnyúló, futurisztikus utasforgalmi épületet húznak fel, az első ütem 2018-2019-ben nyílhat meg. A fejlesztésbe magántőkét is bevontak, a Delta is sokat költ e célra.
Hasonló, nagy léptékű terminálfejlesztés következhet azonban a Kennedy reptéren is. Andrew Cuomo, New York állam kormányzója a fenti tervekkel párhuzamosan előállt a hivatalának elképzelésével is. Bár határidőket nem szabtak meg, számítógépes grafikákat már közöltek az újjáalakuló légikikötőről.
A mintegy tízmilliárd USA-dolláros fejlesztés részeként hatalmas, egységes terminálkomplexumot építenének JFK-n, teljesen átalakítanák a közúti forgalmi rendszert, és az épületek közötti karéjban egységes, óriási parkolóház-rendszert építenének, zöldtetőkkel.
Minderre a kormányzó szerint azért van szükség, hogy az utasélmény és a reptér megközelíthetősége is javuljon. Tavaly mintegy 60 millió utas járt JFK-n, a várakozások szerint 2030-ra ez 75 millióra, 2050-re pedig 100 millióra növekszik.
Cuomo közölte: az intézkedési terv azért indokolt, mert JFK-n az elmúlt évtizedekben csak hirtelen ötletektől vezérelt fejlesztések voltak. Ennek eredménye az egymástól távol eső terminálok, az eltérő szolgáltatási színvonal, a hamar bekövetkező kapacitásgondok és a bonyolult közúti hálózat.
Elképzelése szerint a tízmilliárd dollárból 7 milliárd érkezhet magánerőből, praktikusan a JFK-n működő légitársaságoktól, ahogy az elmúlt évtizedek fejlesztéseinél is történt. Legutóbbi példa a Jetblue új, 5-ös terminálja, valamint a Delta 2-es és 4-es termináljának beruházásai.
A kormányzói hivatal közlése szerint további mintegy kétmilliárdot költene az állam az úthálózat fejlesztésére, az AirTrain vasút kapacitásbővítésére, és megvizsgálnák egy közvetlen, átszállás nélküli gyorsvasúti kapcsolat létrehozásának lehetőségét is Manhattanbe.
A nyilvánosságra hozott látványtervek szerint az American és a oneworld-szövetség által használt 8-as terminál megmaradna, valamint úgy tűnik, a Delta 4-es terminálja is. A többi, meglévő építmény helyén utóbbihoz hasonló struktúrájú, íves tetejű épületeket húznának fel, amelyek nagyjából össze lennének kötve egymással, és hasonló mólók nyúlnának ki mindegyikből.
Az elmúlt néhány év fejlesztéseinek egyébként áldozatául esett két ikonikus terminál is JFK-n. Az egyik a néhai Pan Am „repülő csészealjnak” nevezett, 1960-ban átadott, Worldport elnevezésű épülete (később 3-as terminál), amelyet a Delta bontott le a szomszédos épületeinek bővítése miatt.
A másik a Sundrome-ként ismert 6-os terminál volt, amely eredetileg a National Airlinesnak készült el 1970-ben. A neves I.M.Pei építész és irodája tervezte (nevéhez fűződik például a párizsi Louvre ikonikus üvegpiramisa és föld alatti bővítése), a korát megelőző, teljesen átlátható üvegfalakkal. Mindkettőért számos szakmai szervezet szót emelt, ám végül nem tudták megmenteni őket.
Szerencsére azonban megőrizték a légies, 1962-ben Eero Saarinen építész által tervezett TWA Flight Centert, amely a Jetblue 5-ös termináljának előépületévé vált 2008-ra. A kormányzó által közölt látványtervek szerint ezt továbbra is megtartanák – vélhetően azért, mert a reptéri „karéj” egy kidomborodó, félreeső részén található, így nincs útjában például a parkolóház-fejlesztéseknek.