A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint számos jel arra mutat, hogy rövid távon mérséklődik a repülőjegyek ára, de sok minden múlik az új szabályokon. A szervezet úgy látja, semmi értelme a középső székek blokkolásának, mert nem jelent megfelelő védelmet, és pénzügyileg is fenntarthatatlan helyzetbe hozza az iparágat.
Pár hete merült fel a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) egyik videókonferenciáján az, hogy a járatokon az utasok között egy üres ülőhelyet lehetne fenntartani: Alexandre de Juniac vezérigazgató az AIRportal.hu kérdésére válaszolva fejtette ki, hogy a távolság megtartása miatt szükség lehet erre.
Az viszont már ekkor egyértelmű volt, hogy ez a járatok kihasználtságának jelentős csökkenését hozná, ezért vagy növelni kell a jegyárat, vagy veszteségesen fognak működni a cégek, ami viszont csődhullámhoz vezethet.
Brian Pierce, a szervezet vezető közgazdásza a mai konferencián ezt szemléltetve bemutatta, hogy az ülések szabadon hagyásakor az egységköltségek növekedése miatt Európában 49 százalékkal kellene emelni a jegyárat ahhoz, hogy nullszaldósan működhessenek a járatok.
A friss folyamatokról szólva a szakember elmondta: Kínában az elmúlt időszakban a mélyponthoz képest közel megháromszorozódott a foglalások száma, az átlagos jegyár pedig 40 százalékkal csökkent, bár a hatóságok előírták, hogy legfeljebb 75 százalékos kihasználtsággal közlekedhetnek a járatok.
A piaci trend azt mutatja, hogy az alacsony kereslet, a gépek forgalomba való visszaállítása miatt kialakuló túlkapacitás és az alacsony kerozinár lefelé nyomhatja a jegyárakat.
Alexandre de Juniac elnök-vezérigazgató – aki korábban az olcsó repülés idejének végét is vizionálta – ennek fényében azt mondta, az ülések blokkolása helyett összetett intézkedésekre van szükség. Ilyen például a maszkviselés, kézfertőtlenítés és a testhőmérséklet mérésére, mert ezek a székek üresen hagyásával ellentétben valódi biztonságot nyújthatnak, és a légitársaságok is fenntarthatóan tudnának üzemelni.
Korábban azt is elmondta, hogy olyan szabályokra van szükség, amelyek garantálják az utasok biztonságát, de nem fojtják meg a légitársaságokat.
A pontos szabályok még nem ismertek, azokról az Egészségügyi Világszervezettel (WHO), és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel (ICAO), illetve a repülőterekkel is folyamatosan egyeztetnek. Jelen állás szerint júniusban zárulhatnak le a tárgyalások.