Jelentős tőkeemelés szükséges a SAS Scandinavian Airlines vezetése szerint, hogy a cég túlélje a járványhelyzetet, a skandináv kormányok már jelezték, készek támogatást adni. Nem adja fel a litván állam sem: többszöri sikertelen próbálkozás után újra nemzeti légitársaság megalapításán töri a fejét a balti állam, az első lépés a Nordicához hasonló virtuális légitársaság lenne.

A Reuters jelentése szerint a SAS Scandinavian Airlines bár már eddig is kapott jelentős segítséget az államoktól hitelek és hitelgaranciák formájában, most a cég törzstőkéjének megemeléséhez szeretne segítséget kapni a vezetőség.

A légitársaság közlése szerint 12,5 milliárd svéd korona (1,3 milliárd USA-dollár) friss forrásra van szükség. Dánia kormánya konkrét összeg nélkül annyit közölt, hogy megállapodott a támogatásról, az országnak egyébként jelenleg 14,2 százalékos tulajdonrésze van a vállalatban.

A SAS Airbus A320neója a cég új arculatával Toulouse-ban. Fotó: SAS

A másik fő tulajdonos, Svédország 14,8 százalékot birtokol, az ottani kormányzat tájékoztatása szerint a parlamenttől kérnek felhatalmazást legfeljebb 5 milliárd korona (532 millió USA-dollár) értékű tőkeemelésről. Per Bolund pénzügyi piacokért felelős miniszter azonban világossá tette, ennek van feltétele.

A svéd kormány csak akkor hajlandó tőkét emelni a SAS-ban, ha a Párizsi Klímaegyezménnyel összhangban lévő környezetvédelmi tervet dolgoz ki és hajt végre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amíg a skandináv államok a meglévő cégük megmentésén, addig a litvánok új nemzeti légitársaság megalapításán fáradoznak – számolt be róla az Aerotelegraph.

A javaslatot kidolgozó Jaroszláv Narkevics litván közlekedési miniszter azzal indokolta egy nemzeti fuvarozó megalapítását, hogy ezzel meg tudnák védeni magukat a piacon jelenlévő légitársaságok folyamatosan változó stratégiájával szemben.

Az Air Baltic litván zászló ihlette különleges festésű repülőgépe (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Talán a korábbi, félresikerült próbálkozások okán, de a miniszter óvatos első lépést javasolt: a Nordicához hasonló virtuális légitársaságot szeretne, amely ugyan saját márkanévvel rendelkezne, de a gépet, a személyzetet, az értékesítési rendszert egy másik légitársaság biztosítaná.

Egy ilyen céget akár 2020 végén, 2021 elején már el lehetne indítani a miniszter szerint.

A litván piacot kiszolgálni hivatott Air Baltic helyi leányvállalatának szóvivője annyival kommentálta a terveket, hogy jelen helyzetben sokkal nehezebb és költségesebb egy légicéget megalapítani.

A legnépesebb balti államban nem először próbálkoznak nemzeti légitársasággal: 1991-től 2009-ig működött a Lithuanian Airlines/fyLAL állami légitársaság, ugyancsak 1991-től repült 2005-ig a szintén állami, később magánkézbe került kaunasi Air Lithuania regionális cég, az Auerelia chartervállalat 1996-tól 2013-ig szállított utasokat, az Air Lithuanica pedig 2013-ban jött létre, de mindössze két évig működött. Legutóbb, tavaly pedig a Small Planet húzta le a rolót a német és lengyel leányvállalattal együtt.