Az Airbus vizsgálja az A321-es típus törzsének módosítását annak érdekében, hogy a repülőgép új generációjának, az A321neo-nak az ülés-kapacitását növelni tudja – írja a Flightglobal.

A módosítással 235 utast lenne képes befogadni az új A321neo. Az európai szabályzásnak megfelelően az A321-esek jelenleg maximum 220 főt szállíthatnak, a vészkijáratok száma miatt. Az Airbus fejlesztésekért felelős alelnöke, Tom Williams szerint többek közt egy nagyobb kapacitású változat kidolgozását is vizsgálják.

Az A321-eseken jelenleg nyolc kijárat van, négy helyezkedik el a szárny előtt, 2-2 pedig a szárny mögött, illetve a gép hátsó részében. A fejlesztésnek köszönhetően két újabb ajtó kerülne a repülőgép törzsére. Ezeket az új vészkijáratokat a szárnyak felett helyezné el a gyártó és a mögötte lévő ajtókat pedig picit hátrébb helyeznék el a jelenlegi elrendezéshez képest. Az új vészkijáratokhoz természetesen új vészcsúszdákat alkalmazna a repülőgépgyár.

Miért lényeges az ajtók és vészkijáratok száma?

Mint ismeretes egy repülőgép maximum utas-számának meghatározásánál szigorú szabályoknak kell megfelelni. A vészkijáratok számát és azok elrendezését úgy kell kialakítani, hogy egy esetleges vészhelyzetben, egy utasokkal teljesen tele gép esetében is az összes utasnak el kell tudni hagyni a repülőgép fedélzetét mindössze 90 másodperc alatt, akár még úgy is, ha a vészkijáratok egy része nem használható (pl. ha a gép egyik oldala ég).

Williams szerint az A321neo lenne az a típus, amelyre ezeket a fejlesztéseket előirányozták, így a gép már 235 utast is képes lenne szállítani anélkül, hogy a jelenleg alkalmazott üléseken változtatni kellene az Airbusnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus az A320-as gépek ülés kapacitásának növelését is vizsgálta, melyet a konyha területek hatékonyabbá történő átalakításával kívántak elérni, azonban a 180 fős, maximális utasszám nem volt tovább emelhető a kijáratok száma miatt.

Az Airbus nem kívánta kommentálni azt, hogy a változtatások esetlegesen egy konkrét vevő kérésére történnek-e, de mint ismeretes az AirAsia mely nem régiben írt alá egy 100 darabos A320-családra szóló megrendelést, érdeklődik a nagyobb utaskapacitású változatok iránt. Az AirAsia jelenlegi Airbus A320-as gépei, a maximum 180 főre vannak beszékezve.

Airbus A321 az új „Sharklet” szárnyvégekkel. A képen jól látszik a típus jelenlegi kijáratainak elosztása. Grafika: Airbus

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!