Újszerű megközelítéssel fejleszti tovább az Airbus Helicopters legnépszerűbb könnyű forgószárnyasát: a H145 főrotorját módosítják, hogy növeljék a maximális felszállótömeget.
A Magyar Honvédség által is megrendelt típust több ponton is módosítják, például szerkezeti elemek átalakításával a gép tömegét ötven kilóval csökkentik – írja az Aviation Week.
A négy helyett öt lapátos főrotorral rendelkező változat maximális felszállótömege 150 kilogrammal lesz több, egyszerűsítik a rotoragy szerkezetét, és a lapátok áttervezésével sikerült kiküszöbölni az aerodinamikai ellenállás növekedését is.
Ennek részeként a monolit titánium maggal készülő lapátok tíz centivel rövidebbek lesznek az új verzión, mint a jelenlegin, és mindössze öt csavar eltávolításával hátrahajtók lesznek, ami megkönnyíti a szétszerelés nélküli tárolást és szállítást.
Az új megoldások része, hogy a kabin padlózata alatt elhelyezett vibrációcsökkentő berendezések helyét elektro-hidraulikus rendszer vegye át. Ennek segítségével a pilóta földön, álló hajtóművel is tudja ellenőrizni a kormányszervek szabad működését.
A fejlesztéseket nemcsak újonnan gyártott gépeknél teszik elérhetővé, hanem átalakító csomaggal a korábbi példányok is felújíthatók lesznek.
A módosított verzió a tervek szerint már 2020 első negyedévében megkaphatja a légialkalmassági bizonyítványt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA).
Az utolsó, gyárilag négy lapátos főrotorral felszerelt H145-ös várhatóan 2021 februárjában hagyja el a gyárat, ezt követően csak a most bejelentett verziót kínálja majd ügyfelei számára az Airbus Helicopters.
A típus alapjául szolgáló EC145 helikopterek gyártási joga a Eurocopter vállalat teljes felvásárlását követően került az Airbus kezébe. A típust 2014-ben, a modernebb változat bevezetésével nevezték át H145-re, azóta ezen a néven értékesítik katonai és polgári vevők részére is.
Az újabb fejlesztést az eladások alapvetően nem indokolnák, mivel a típus az Airbus Helicopters legtöbb példányban értékesített gépe volt az elmúlt években.
A 2018-as eladásoknak 30%-át tette ki a H145-ös, összesen 413 darab kelt el, ebben azonban benne van az az ötven darab, UH-72 Lakotas típusjelzéssel készülő példány is, amit az amerikai hadsereg rendelt meg.
Axel Humpert, a H145 program vezetője elmondta: a fejlesztés részükről válasz a piaci igényekre, hogy több hasznos terhet szeretnének szállítani gépeikkel a megrendelők.
A most szériagépeken is alkalmazandó technológiákat 2015-ben, egy átalakított H135 helikopteren alapuló Bluecopter technológia-demonstrátoron tesztelte a gyártó sikerrel.
H145-ösön először 2017 októberében próbálták ki a mérnökök, megbizonyosodva róla, hogy a felszállótömeg növekedése mellett a megoldás nincs hatással a repülési jellemzőkre.
A végleges munkálatok megkezdésére vonatkozó zöld jelzést 2018 áprilisában adta meg a gyár vezetése, amikor aláírták a kibővített partnerségi megállapodást a Kawasaki Heavy Industries vállalattal.
A japán cég az 1970-es évek óta vesz részt az Airbus Helicopters és jogelődjei fejlesztéseiben, ők szállítják többek között a H145 sárkányszerkezetének több elemét és alapvető elektromos rendszerét is.