Az üzemanyagtartályok fertőtlenítésére használt vegyszer túladagolása okozott kettős hajtóműhibát egy utasok nélküli repülő A321-esen a brit kivizsgálók előzetes jelentése szerint.

Barna lerakódások az A321-es jobb hajtóművének égésterében (Fotó: AAIB)

Gatwick repülőteréről Stansted-re utasok nélkül repülték át a Titan Airways G-POWN lajstromjelű Airbus A321-es gépét idén februárban, amikor a pilóták a felszállás után 150 méteres magasságban a bal oldali hajtómű hibáját észlelték, ezért az azonnali visszafordulás mellett döntöttek. Két perc múlva viszont újabb hibaüzenetet kaptak, ezúttal a jobboldali hajtóműről.

A problémák ellenére a felszállás után 11 perccel biztonságosan leszálltak.

A repülőgéppel már az ezt megelőző, utasokkal teljesített járatok alatt is tapasztaltak rendellenességet. Ezért a felszállás előtt a szerelő lefuttatta az előírt teszteket, de tévesen egy másik hajtóműhöz tartozó utasítás alapján. Mivel nem kapott hibaüzenetet, ezért a repülőgépet repülésre alkalmasnak találta.

Az esemény vizsgálata feltárta: a repülőgép két nappal az eset előtt tért vissza egy kiterjedt karbantartásról, amely előtt a vizsgálat azt mutatta, hogy az üzemanyagtartályok szennyezettek, ezért az ennek megfelelő mikrobiológiai fertőtlenítés volt a karbantartás egyik utolsó művelete.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez üzemanyag és vegyszer (Kathon) megfelelő arányú keverékét kellett a tartályokba tölteni. Az előírt koncentráció 100 ppm volt, azonban a karbantartást végző szerelő nem volt tisztában a „ppm” rövidítés jelentésével, és a karbantartási utasítás sem tartalmazta ezt. Ezért az internetet hívta segítségül a 6200 liter kerozinhoz szükséges mennyiség kiszámítására.

Egy online kalkulátor alapján 30 kilogrammot kellett tölteni mindegyik tartályba, a helyes számítás alapján azonban mindössze 0,8 kilogramm Kathon-ra lett volna szükség.

A szárnytartályokban töltött 24 óra után az üzemanyag és fertőtlenítő elegyének egy részét átszivattyúzták a törzstartályba, ahol – az előírásoknak megfelelően – szintén 24 órát állt. A repülőgép karbantartását ezt követően befejezettnek nyilvánították, és visszarepülték a bázisára.

A kivizsgálók az üzemanyagrendszer áttekintésekor a kerozin szokatlanul sötét színét, valamint a szűrők kiemelkedően magas magnéziumszintjét állapították meg, amelyet valószínűleg a fel nem oldódott Kathon és ennek hatása okozott. Továbbá mind az égésteret, mind a turbinarészt több helyen is vékony fehér réteg borította. Emellett az égéstérben, az üzemanyag-fúvókák után barna lerakódást is találtak.

Érdekesség, hogy a Kathon gyártója időközben visszavonta a vegyszer alkalmazását a repülőgépiparban. Mivel a másik, üzemanyagtartályok fertőtlenítésére használt anyag – Biobor – jelenleg az Európai Unióban nem engedélyezett, az itteni légitársaságok jelenleg – szabályosan – nem tudják megtisztítani repülőgépeiket.

(A Titan Airways A321-es repülőgépe wet-leaseben korábban a Jet2-nak is repült.)