Megszerezte az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tanúsítványát az Airbus repülőgépgyár A320-as típuscsaládjához kínált túlfutás védelmi rendszere (ROPS). Ezzel lehetővé téve, hogy a toulouseiak átadhassák az első olyan gépet, történetesen egy A319-est az American Airlines számára, amely ezt a légiközlekedés biztonságot szolgáló hasznos kiegészítőt is tartalmazza.

Az American Airlines (AA) minden újonnan beszerzésre kerülő keskenytörzsű Airbusához megrendelte az A320ceo családhoz elsőként idén augusztusban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által jóváhagyott biztonsági rendszert.

Nem kevés gépről van szó lévén, hogy az American Airlines 2011 júliusában 260 darab A320-as típuscsaládba tartozó Airbusra kötött szerződést.

A légitársaság aztán idén márciusban döntött úgy, hogy teljes rendelésállományára vonatkozóan igénybe veszi az Airbus ROPS rendszerét, amellyel jelentősen növelhető a repülőgépek landolásának, valamint futópályán történő fékezésének biztonsága.

ROPS, avagy Runway Overrun Prevention System
A futópálya túlfutás, vagy pályaelhagyás komoly baleseti kockázatot jelent a repülőgépek számára, különösen amennyiben rossz látási viszonyok nehezítik a landolást, de előfordul, hogy a bármilyen egyéb okból hibásan végrehajtott megközelítésből adódóan sem ideális a repülőgép földet érési zónája, amely észlelésekor a kapitány átstartolás (go-around) mellett döntve korrigálhat és új, biztonságos leszállást kezdeményezhet. Csakhogy nem garantálható, hogy a személyzet mindig minden körülmények között megfelelő repülésirányítási döntést hozzon, ezért az Airbus az ilyen helyzetek prevenciója, illetőleg a landolás-biztonság maximalizálása érdekében dolgozta ki új rendszerét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A ROPS a pilótafülke rendszereibe integrált számítógépes védelmi mechanizmus, amely a futópálya elhagyás kockázatát csökkentendő a megközelítés (approach) fázisában koncentrálja a pilóták landolást érintő tájékoztatottságát. A megközelítendő repülőtér futópálya adatainak folyamatos figyelembevételével és a repülőgép aktuális pozíciójának, valamint repülései adatainak összehasonlításával a ROPS aktívan őrködik a landolás menetén. A biztonságos leszállás végrehajtásához, illetőleg a repülőgép megfelelő lassításához nem elegendő futópályahosszt érzékelve “Futópálya túl rövid” angol nyelvű megfelelőjének hangfigyelmeztetést is ad a ROPS számítógépe, amellyel a pilóták még időben megkezdhetik a biztonságos átstartolás protokolljának végrehajtását.

A ROPS bevezetésére eredetileg az Airbus legnagyobb utasszállító típusán, az A380-800-ason került sor. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) 2009 októberében hatósági oldalról elsőként hagyta jóvá a ROPS rendszeresítését és azóta a legtöbb forgalomban lévő Superjumbo már ezzel a védelmi rendszerrel felvértezve landol a világ különböző repterein.

Az új fejlesztésű A350-es eXtra-Wide-Body típuscsalád gépein már alapfelszereltségként kínált ROPS rendszert az Airbus miden típusán elérhetővé kívánja tenni. Az Airbus ráadásul úgy alkotta meg új fejlesztését, hogy nemcsak saját, hanem más gyártó típusai számára is integrálható legyen. Adott a lehetőség tehát, hogy akár a legnagyobb konkurens, a Boeing is adoptálja a rendszert.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!