Miután rekordméretű veszteséget jelentett nemrég, a Turkish Airlines most bejelentette: harminckilenc új generációs, keskenytörzsű Airbus- és Boeing-repülőgépét később veszi át, nem pedig 2018 és 2020 között. De a légitársaság egyik vezetője közben elárulta, hogy jövőre megrendelhetnek egy nagyobb mennyiséget vagy a Boeing 787-9-esből, vagy az Airbus A350-esből.
Százmilliós veszteségbe sodródott a Turkish Airlines
A terrortámadások és a belpolitikai helyzet miatt csökkenő utasszámmal és növekvő veszteséggel kénytelen szembenézni a Turkish Airlines.
Miután augusztusban rekordméretű, több mint 200 millió USA-dollárnyi veszteséget jelentett a második negyedévére, a napokban az isztambuli tőzsdén azt közölte a Bloomberg szerint, hogy késlelteti harminckilenc megrendelt repülőgépének átvételét, amelyeket eredetileg 2018 és 2020 között kapott volna meg.
A légitársaság nem részletezte, hogy az érintett Airbus A321neo és Boeing 737 MAX típusok közül melyikből mennyit érint a késleltetés.
Az európai gyártónál 92 darab A321neo változatra, az amerikainál pedig 65 darab 737 MAX 8-asra és tíz 737 MAX 9-esre van megrendelése a cégnek.
Ugyanakkor a török légitársaság most azt is bejelentette, hogy mindezekkel ellentétben 2022-ben az előirányzott hat új repülőgép helyett harmincat szándékozik majd forgalomba állítani.
Az aero.de portál szerint az utóbbi években jelentősen bővülő cég – csak az idei első negyedévben 14,6 százalékkal emelte a rendelkezésre álló kapacitásokat – most a problémák miatt ritkítani kényszerül a hálózatán. Például a hosszú távú járatok körét tekintve az átlagos töltöttség 4,4 százalékkal csökkent, 72,4 százalékra.
Az intézkedések között vannak járatmegszüntetések, illetve a kevésbé kihasznált útvonalakon kisebb gépek forgalomba állítása.
A belpolitikai tisztogatások a nyár eleji, puccsnak minősített események után a légitársaságot is elérték, számos dolgozót, köztük felsővezetőket is kirúgtak, ezért az ország vezetésén kívül a céget is nemzetközi bírálatok érték.
Dreamliner vagy A350-es: Jövőre nagy megrendelés lehet
A légitársaság igazgatótanácsának elnöke, Ilker Ayci az aerotelegraph.com cikke szerint pedig a napokban azt mondta:
a jövő évben döntés születik, hogy beszereznek-e szélestörzsű, új gerencáriós gépeket. A Boeing 787-9-es, illetve az Airbus A350-es között választanak majd, és szavai szerint „nagy megrendelés lesz”.
Hogy a megrendelés hány repülőgépről szólhat, azt nem árulta el, úgy fogalmazott, hogy bár a nyár „forró” volt Törökországban, a stabilizáció megkezdődött, és a növekedési ütemet tartani szeretnék.
A tavalyi Dubai Airshow idején a The National című, emírségekbeli portál szerint a cég egyik vezetője beszélt már arról, hogy vizsgálják ezt a két típust.
Nem téma már az A380-as?
Az elnököt arról is kérdezték a tudósítás szerint, hogy érdeklődik-e még a Turkish az A380-as iránt. Korábban híradások többször is szóltak már a légitársaság érdeklődéséről az óriásgép iránt (mint például a fentebbi, dubaji cikkben).
Az erre vonatkozó érdeklődésre azonban Ayci csak a Dreamliner és az A350-es megrendelésének lehetőségével válaszolt. Így a cikk azt valószínűsíti, hogy
az A380-as „nem téma már” a cégnél.
A Turkish Airlines mint lehetséges A380-as üzemeltető legutóbb szeptember közepén vetődött fel, amikor a eldőlt, hogy megválik első A380-as repülőgépétől a típus indító légitársasága, a Singapore Airlines.