Regionális turbólégcsavaros típuscsaládja gazdaságosabb és környezetkímélőbb változatának fejlesztését jelentette be a francia-olasz ATR. Az EVO munkanevű variáns hivatalos programindítása jövőre, forgalomba állítása 2030-ra várható.
A gyártó tervei szerint az új generációs ATR-család új légcsavarokkal, fejlett rendszerekkel, valamint könnyebb és biológiai forrásból előállított, újra felhasználható anyagokból készülő, frissített fedélzeti berendezéssel áll majd forgalomba.
Az EVO-változat új generációs hajtóműveket kap, emellett a repülőgépet a mostani típus alapjain innovatív technológiák felhasználásával fejlesztik tovább a teljesítmény, a gazdaságosság és fenntarthatóság jelentős javítása érdekében.
A típus hajtóművei 100 százalékos arányban is működhetnek majd fenntartható forrásból előállított repülőgép-üzemanyaggal (SAF), és hibrid üzemre is képesek lesznek.
A repülőgép hajtóműveinek teljesítményére a felszállás és az emelkedés szakaszaiban akkumulátorokról működő elektromos motorok segítenek rá, amelynek köszönhetően a típus jobb emelkedési képességekkel rendelkezik majd, a gázturbinás hajtóművek teljesítménye és működése jobban optimalizálható a vízszintes repülésre, így pedig 20 százalékkal kevesebb lesz a fogyasztásuk az előd-változatokhoz képest. Hosszabb távon az akkumulátorokat pedig hidrogén-üzemanyagcellák válthatják, ha az a technológia kellően kiforrottá válik a használathoz.
A tisztán hagyományos kőolaj alapú üzemanyagot használó regionális sugárhajtású repülőgépekhez viszonyítva így 50 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátással üzemelhet az ATR EVO, és ha tisztán SAF-fal töltik fel, a károsanyag-kibocsátása közel lesz a nullához a gyártó közlése szerit.
A típus gazdaságosabb üzemeléséhez hozzájárul az is, hogy a tervek szerint a karbantartási költsége 20 százalékkal alacsonyabb lesz a mostani változatokénál.
A következő hónapokban az ATR légitársasági partnereivel, hajtóműgyártókkal és a repülőgépek rendszereit készítő cégekkel folytat egyeztetéseket azzal a céllal, hogy az EVO programját 2023-ban hivatalosan elindítsák, a forgalomba állítási céldátumként az évtized végét jelölte meg közlésében a gyártó.
Amint korábban megírtuk, az Embraer is tervezi, hogy visszatér a regionális turbólégcsavaros repülőgépek piacára, a brazil gyártó legutóbbi bejelentése szerint szintén 2023 közepén indítaná el akár száz utas szállítására képes, új generációs turbólégcsavaros típusa programját.