Az Aviation Partners és a Boeing repülőgépgyár közös vállalata, a szárnyvégtechnológiákra szakosodott Aviaton Partners Boeing bejelentette, hogy a United Airlines-tól érkező megrendeléssel kezdetét vette a cég új, szabadalmaztatott technológiájú Boeing 737NG repülőgépeken alkalmazható wingletjeinek megtervezése és engedélyeztetése.

A Split Scimitar fantázianév egy kettős tollazatú szárnyvégződést takar, amely a jelenlegi blended wingletekhez képest alkalmaz egy alsó tollat is, hasonlóan a Boeing 737MAX gépek koncepciójánál megismert szárnyvégződésekhez. Ennek a kettős tollazatú szárnyvégződés koncepciónak egy igen kezdetleges formája már sokak számára ismerős lehet az MD-11-es szélestörzsű gépekről is.

A program keretében a United Airlines a flottájában jelenleg szolgáló összes Next Generation Boeing 737-es repülőgépre felszerelné az új wingleteket. A közlemény alapján a jelenlegi hajlított szárnyvégeket (blended winglet) is lecserélik az új Scimitar típusra. Az APB hozzátette, hogy az új fejlesztést 2012-ben tesztelték, és jelentős légellenállás-csökkenést tapasztaltak a régi típusú wingletekkel szemben.

Egyelőre 8 olyan Boeing 737-es altípus létezik, melyről a gyártó úgy véli, hogy megkaphatja az engedélyeket a gyártásra, valamint a felszerelésre az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal-tól, vagyis az FAA-től. Ezek közé tartoznak azok a Boeing 737-700, -800-as példányok és a Boeing BBJ, azaz az amerikai gyár business repülőgépei amelyek szárnyai már strukturálisan elő vannak készítve a szárnyvégek felszerelésére. A cég meg kívánja szerezni az engedélyt arra, hogy azokra a korábban készült példányokra is felszerelhesse az új szárnyvéget, amelyeken gyárilag még nincs meg az előkészítés. A Boeing 737-900, és -900ER típusú gépek már mind úgy készültek, hogy fogadni tudják a szárnyvégeket.

A legelső FAA tanúsítvány az olyan Boeing 737-800-asok felújítására fog vonatkozni, melyek a hajlított szárnyvégek („hagyományos” wingletek) fogadására előkészített szárnyakkal lettek legyártva (ezek a 778-as gyártási szám feletti példányok). A papírokat várhatóan 2013 októberében veheti át a repülőgépgyár. A Boeing 737-900ER altípusú gépek új wingletekkel való felszereléséhez pedig 2014 márciusában kaphatja meg a szükséges engedélyeket az APB cég.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Patrick LaMoria a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy milyen büszkék arra a kapcsolatra, melyet a United Airlines-al tartanak fenn. Ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az amerikai légitársaságnak, és a Boeing-nek már ez lesz az ötödik olyan közös projektje, melyben a légitársaság az első vásárló, illetve tesztelő szerepét vállalja magára.

A United Airlines volt az első vásárlója az utólag felszerelhető wingleteknek az alábbi repülőgéptípusokra, időrendi sorrendben: Boeing 757-200, 737-800, 737-700, 737-900, 737-900ER, 737-500, 737-300, 757-300, és végül a 767-300ER.

Az APB becslései szerint az új wingletek több mint 250 millió dollárt spórolhatnak meg a légitársaságnak, így a United egy kiváló eszközzel száll szembe az egyre emelkedő üzemanyagárak ellen.

Példaként emelték ki az első Scimitar wingletekkel felszerelhető típust, a 737-800-ast, mely az új szárnyvégekkel körülbelül 45000 gallon kerozint fog megtakarítani és ez 476 tonnával kevesebb szén dioxid kibocsátását is eredményezi gépenként egy évre vetítve. Továbbá a repülőgép az üzemanyagtakarékosság miatt további 120 km-el messzebb repülhet, vagy 2500 fonttal – azaz több mint egy tonnányival több súlyt szállíthat el a kívánt célállomásra.

A mai napig mintegy 5000 hajlított szárnyvég szolgál a különböző Boeing típusokon, több mint 200 légitársaságnál a világ 100 országában, és az APB becslései szerint eddig 3500 millió gallon üzemanyagot spóroltak már meg üzemeltetőinek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!