Február negyedikétől további Boeing 787-esekre terjeszti ki az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az ETOPS-engedély korlátozását, a Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművek problémái miatt.

Forrás: Boeing

Az új korlátozás a Trent 1000 „Package B” típusú erőforrásokra vonatkozik, és a rendelkezést várhatóan a legtöbb külföldi légügyi hatóság adaptálja majd.

A direktívát az FAA hasonló okokból adta ki, mint a „Package C”-vel szerelt Trent 1000-esek esetében, a meghibásodás megnövekedett kockázatát a közepes nyomású turbinafokozat lapátjainál tapasztalható korai anyagfáradás okozza.

Utóbbiak esetében először fokozott ellenőrzést, boroszkópos vizsgálatokat rendeltek el, majd két lépcsőben, először 140, majd 2018 májusában 60 percesre korlátozták az érintett gépek alapesetben 330 perces ETOPS-engedélyét.

A 2012 óta forgalomban lévő hajtóművekre most kiadott korlátozás a korábbi intézkedéshez képest nem annyira szigorú, az érintett gépek még akár 180 percre is eltávolodhatnak a legközelebbi kitérő reptértől.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A várakozások szerint ez messze nem lesz majd akkora hatással az üzemeltető légitársaságokra, mint a korábban a C sorozatú erőforrásokat érintő szigorítás. Ezek miatt ugyanis tavaly több légitársaság is gépeket volt kénytelen bérelni, hogy pótolja a hosszú javítás alatt földre kényszerült Dreamlinerek kapacitását.

Emellett az erőforrásnak ez a verziója csak a 787-8-asokon található meg, a problémásak a már átadott 600 darab Trent 1000-esből mindössze 166 darabot tesznek ki, ami korántsem akkora arány, mint az eggyel modernebb C verziónál.

Illusztráció. A Hainan Airlines 787-8-asa Bécsben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ugyanakkor ettől még nagy fejfájás az üzemeltető légitársaságok számára, amelyek elsősorban óceánokat átszelő, hosszú távú járatokra használják a 787-eseket.

A 330 perces ETOPS ugyanis azt teszi lehetővé, hogy leggyérebb reptérhálózattal rendelkező Csendes-óceán felett is a legrövidebb, leggazdaságosabb útvonalakon repüljenek a Dreamlinerek, így az üzemanyag-fogyasztásból és a repült időből is le lehet faragni.

A 180 vagy 140 perces korlátozás esetén azonban ez már nem mindig oldható meg két kontinens között, a Csendes-óceán feletti útvonalakon kívül már a legforgalmasabbnak számító, Európa és Észak-Amerika közötti transzatlanti járatok útvonalában is módosítások válhatnak szükségessé.

A hajtóműveket gyártó Rolls-Royce ugyanakkor közölte, a 166 darab hajtóműnek is csak nagyon kis hányadán észlelték a kérdéses lapátok korai fáradását, és már megállapodtak a Boeinggel, valamint az illetékes hatóságokkal az ellenőrzések és javítások menetéről.

A javítócsomagot pedig várhatóan már az idei évben kiadják, egy időben a legmodernebb, egyben legerősebb, 2017 novemberében forgalomba került TEN változatú hajtóművek hasonló módosításával, amelyre elővigyázatossági okokból kerül sor.