Petr Necas cseh miniszterelnök meglátása szerint az egyetlen járható út a CSA megsegítésére annak értékesítése – adta hírül cseh hírügynökségi forrásokra hivatkozva a Reuters. A kormányfő a jövő évben tervezi megindítani az új privatizációs eljárást.

A cseh kormányfő egy televíziós műsorban érvelt amelett, hogy a CSA megmentésére egyetlen megoldásként egy stratégiai partner bevonását látja. Petr Necas – mint mondta, ezért javasolni fogja kormányának a cseh nemzeti légitársaság privatizációjának megkezdését.

A CSA privatizációját már két évvel ezelőtt, 2009-ben elhatározták, akkor azonban nem sikerült befektetőket találni. Jelentkező ugyan akadt az Air France – KLM, valamint a szintén cseh érdekeltségű – azóta a magyar nemzeti légitársaság iránt is érdeklődő – Travel Service, illetőleg az orosz Aeroflot és egy cseh befektetési csoport, az Odien Group személyében, de a privatizációs eljárás végül sikertelenül zárult.

A légitársaságnak azonban az évek folyamán egyre komolyabb pénzügyi gondjai akadtak és nehéz küzdelmet folytat a felépülés érdekében. Próbálkozások ugyan történtek a társaság pénzügyi helyzetének javítására, többek között a Duty Free üzletág kiszervezésével, valamint egyéb vagyoneladásokkal, de átütő sikert és megoldást nem nem sikerült elérni. Az üzleti eredmény továbbra is veszteséges.

A CSA a SkyTeam légiszövetség tagjaként, – amely olyan légitársaságokat tömörít, mint az amerikai Delta Air Lines, vagy az Air France – KLM – végzi működését. A légitársaság az elmúlt évben mintegy 32.5 millió dolláros üzemi veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A vállalat helyzetét csak tovább nehezíti, hogy az Európai Bizottság idén februárban versenyjogi vizsgálatot is indított a légitársaság ellen, ugyanis erősen feltételezhető, hogy – az EU-s versenyjogi szabályoknak ellentmondóan – állami támogatással próbálják életben tartani a prágai székhelyű légicéget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


CSA Boeing 737-500 leszálllás közben Budapesten (Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)

Kiadáscsökkentő program részeként nemrég került bejelentésre, hogy a légitársaság harmadával kívánja csökkenti pilótáinak számát, amely így körülbelül 300 fős megmaradt létszámot jelentene. A CSA vezetése kitart az elbocsátások mellett és megalapozatlannak tekinti a pilóták tiltakozását – nyilatkozta idén nyáron a légitársaság szóvivője, amikor is a szakszervezet ellenkezését fejezte ki az eljárással kapcsolatban.

A prágai repülőtér privatizációját azonban nem látja időszerűnek a miniszterelnök, ugyanis a jelenlegi körülmények között nem tudnának megfelelő árat kérni érte. A nyereségesen működő prágai Ruznye nemzetközi repülőtér, tehát egyelőre kimarad a jövő évre várható értékesítési programból.

Forrás: Reuters / Fotók: Csemniczky Kristóf (AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!