Közel hárommilliárd forintos kikiáltási áron bocsájtja árverése a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a Honvédség tizenkilenc leállított MiG-29-es vadászrepülőgépét és tartozékaikat.
Az egykor Kecskeméten, az MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison üzemeltetett orosz gyártású MiG-29-esek még megmaradt négy példánya 2010. december 7-én hajtotta végre utolsó repülését a Dongó század pilótáival.
Ezt követően a három, 10, 11 és 21 oldalszámú, B változatú példányt és a 27-es UB-t is kivonták, jelenleg is Kecskeméten, a bázis északi végében vannak másik tizenhárom géppel együtt.
Ezeket a példányokat a két szakaszban, 2006-ban és 2008-ban, a jelenleg is rendszerben álló JAS-39 Gripen vadászgépek érkezésével párhuzamosan selejtezték le.
Az online aukció kiírása ugyanakkor nem részletezi, pontosan mely példányokról van szó.
Az árverés tárgya a gépek mellett még húsz darab különálló RD-33 típusú, utánégetős hajtómű, valamint 293 tételben ugyancsak nem részletezett tartozék és rakéta. A pontos katalógust csak komoly érdeklődőknek adják ki.
Ezek az ingóságok a Magyar Honvédség táborfalvai, illetve pusztavacsi Anyagellátó Raktárbázisain találhatóak.
A teljes csomag kikiáltási ára 2 873 368 000 forint, amely tartalmazza az áfát is, a licitlépcső pedig négymillió forint.
Az MNV Zrt. kiírása szerint a licitálóknak előzetesen, február 4-ig kell átutalni 718 millió forintot, mint árverési biztosítékot, amelyet visszautalnak, amennyiben az adott cég vagy személy nem nyeri meg az árverést.
Az online aukció február 6. reggel 8 óra és február 8. este 9 óra között zajlik, a potenciális vevők ezen időszakban tehetnek ajánlatokat.
Nem ez az első alkalom, hogy a gépeket megpróbálja értékesíteni az MNV Zrt., 2017-ben már tettek egy kísérletet, akkor 4,8 milliárd forint volt a kikiáltási ár.
Ezzel egyidejűleg viszont a tételek listája is bővebb volt, a mostani tizenkilenc helyett 23 gépet, húsz hajtóművet, valamint 293 egyéb tételt és további 1251 tétel alkatrészt, egy ellenőrző berendezést és blokkokat, illetve generátort is kínáltak.
Azt nem lehet tudni, hogy ez utóbbiak most miért nem képezik az kiírás tárgyát, mit szeretne tenni velük a továbbiakban a Honvédelmi Minisztérium.
A nyertes ajánlattevő viszont most sem lehet akárki, ugyanis feltétel, hogy rendelkezzen hadiipari tevékenység végzésre jogosító engedéllyel, és amennyiben külföldre, harmadik szereplőnek szeretné a gépeket továbbértékesíteni, hatósági külkereskedelmi engedélyre is szüksége lesz majd.
Emellett a Magyarország és Oroszország között fennálló nemzetközi megállapodás értelmében a Szovjetunió licencei alapján készült haditechnikai eszközöket csak az orosz fél beleegyezésével lehet értékesíteni harmadik szereplő részére.
Szintén biztosítékot kér a magyar fél arra vonatkozóan, hogy az új tulajdonos minden további, az eszközökkel végrehajtott ügylete megfelel az Európai Unió korlátozásainak, többek között az Oroszországba történő export tilalmának. A potenciális érdeklődők köre ezzel minimálisra szűkül.
Mint az a hirdetményben is szerepel, a MiG-ek egy része hiányos, és egytől egyig repülésre alkalmatlan állapotban van, a légi alkalmasság visszaállítása egyes esetekben még jelentős anyagi ráfordítással sem lehetséges.