Közel hárommilliárd forintos kikiáltási áron bocsájtja árverése a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. a Honvédség tizenkilenc leállított MiG-29-es vadászrepülőgépét és tartozékaikat.

Az egykor Kecskeméten, az MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison üzemeltetett orosz gyártású MiG-29-esek még megmaradt négy példánya 2010. december 7-én hajtotta végre utolsó repülését a Dongó század pilótáival.

Ezt követően a három, 10, 11 és 21 oldalszámú, B változatú példányt és a 27-es UB-t is kivonták, jelenleg is Kecskeméten, a bázis északi végében vannak másik tizenhárom géppel együtt.

Ezeket a példányokat a két szakaszban, 2006-ban és 2008-ban, a jelenleg is rendszerben álló JAS-39 Gripen vadászgépek érkezésével párhuzamosan selejtezték le.

A 04-es oldalszámú MiG-29-es Kecskeméten, aktív korában (Forrás: Wikimedia Commons)

Az online aukció kiírása ugyanakkor nem részletezi, pontosan mely példányokról van szó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az árverés tárgya a gépek mellett még húsz darab különálló RD-33 típusú, utánégetős hajtómű, valamint 293 tételben ugyancsak nem részletezett tartozék és rakéta. A pontos katalógust csak komoly érdeklődőknek adják ki.

Ezek az ingóságok a Magyar Honvédség táborfalvai, illetve pusztavacsi Anyagellátó Raktárbázisain találhatóak.

A teljes csomag kikiáltási ára 2 873 368 000 forint, amely tartalmazza az áfát is, a licitlépcső pedig négymillió forint.

Az MNV Zrt. kiírása szerint a licitálóknak előzetesen, február 4-ig kell átutalni 718 millió forintot, mint árverési biztosítékot, amelyet visszautalnak, amennyiben az adott cég vagy személy nem nyeri meg az árverést.

Az online aukció február 6. reggel 8 óra és február 8. este 9 óra között zajlik, a potenciális vevők ezen időszakban tehetnek ajánlatokat.

Nem ez az első alkalom, hogy a gépeket megpróbálja értékesíteni az MNV Zrt., 2017-ben már tettek egy kísérletet, akkor 4,8 milliárd forint volt a kikiáltási ár.

Ezzel egyidejűleg viszont a tételek listája is bővebb volt, a mostani tizenkilenc helyett 23 gépet, húsz hajtóművet, valamint 293 egyéb tételt és további 1251 tétel alkatrészt, egy ellenőrző berendezést és blokkokat, illetve generátort is kínáltak.

A MiG-eket váltó, svéd gyártású Gripen magyar színekben (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Azt nem lehet tudni, hogy ez utóbbiak most miért nem képezik az kiírás tárgyát, mit szeretne tenni velük a továbbiakban a Honvédelmi Minisztérium.

A nyertes ajánlattevő viszont most sem lehet akárki, ugyanis feltétel, hogy rendelkezzen hadiipari tevékenység végzésre jogosító engedéllyel, és amennyiben külföldre, harmadik szereplőnek szeretné a gépeket továbbértékesíteni, hatósági külkereskedelmi engedélyre is szüksége lesz majd.

Emellett a Magyarország és Oroszország között fennálló nemzetközi megállapodás értelmében a Szovjetunió licencei alapján készült haditechnikai eszközöket csak az orosz fél beleegyezésével lehet értékesíteni harmadik szereplő részére.

Szintén biztosítékot kér a magyar fél arra vonatkozóan, hogy az új tulajdonos minden további, az eszközökkel végrehajtott ügylete megfelel az Európai Unió korlátozásainak, többek között az Oroszországba történő export tilalmának. A potenciális érdeklődők köre ezzel minimálisra szűkül.

Mint az a hirdetményben is szerepel, a MiG-ek egy része hiányos, és egytől egyig repülésre alkalmatlan állapotban van, a légi alkalmasság visszaállítása egyes esetekben még jelentős anyagi ráfordítással sem lehetséges.