Újra repül a Cargolux szerkezeti sérüléseket szenvedett Boeing 747-400F repülőgépe, a közösségi médiában a javításról megjelent képek alapján Gerendás Ferencet, az Aeroplex vezető szerkezetjavítóját kérdeztük.
Mint megírtuk, az LX-OCV lajstromjelű, Luxembourgból Chicagóba tartó Boeing 747-400F május 14-én szenvedett balesetet, a felszállás után a pilóták nem tudták behúzni a futóművét, ezért visszafordultak.
A földet érést követően a jobb oldali törzsfutómű-zsámoly a rajta lévő négy kerékkel levált a repülőgépről, és a törzs alsó részén komoly szerkezeti károkat okozott.
A repülőgépet mintegy másfél hónap alatt sikerült megjavítani, és egy június 27-i berepülést követően másnap már Dallasba teljesített járatot.
A javítás vélhető módszereiről Gerendás Ferencet, az Aeroplex vezető szerkezetjavítója nyilatkozott az AIRportal.hu-nak:
A közösségi médiában megjelent fotók alapján milyen mértékű volt a sérülés, mely elemek sérültek meg, és azokat hogyan javították?
A gép törzsén két komoly strukturális sérülés keletkezett, amelyek a megfelelő technológiával kijavíthatók voltak. A belső képeken az látszik, hogy a törzskeret, a hosszmerevítők, illetve a bekötések sérültek meg a leszakadó futómű okozta ütés következtében.
A teljes javítási munkafolyamat pontos ismerete nélkül, pusztán a képek alapján elmondható, hogy a sérült elemek egy részét cserélték, egy részét pedig javították.
A hosszmerevítőkön látható, hogy úgynevezett hevederes javítást hajtottak végre, míg a törzskeretnek csak azt a szekcióját cserélték ki, amely sérült volt.
A külső képeken szereplő felületeknél milyen javításokat láthatunk?
A gép törzsén kívülről két javítás látszik, az egyik egy úgynevezett doubler javítás, amelynél a megerősítés miatt két vagy több réteg lemezt rögzítenek egymáshoz szegecsekkel.
A másik, nagyobb felületet érintő javításhoz egy gyári panel darabját használták, amit az egyik szélén hevederes megoldással rögzítettek a gép törzsére.
Erre valószínűleg azért volt szükség, mert ez az elem épp az úgynevezett wing-to-body áramvonalasító panel csatlakozása alatt található, így itt nem lett volna lehetőség több réteg lemezt egymásra építeni. Az áramvonalasító panel pedig kompozitból készül, ezt minden bizonnyal egyben cserélték, akárcsak a sérült futóművet.
Mennyire számít különlegesnek egy ilyen javítás?
Ezek a munkák nem ismeretlenek a repülőgép-karbantartás során, igaz, ritkán fordul elő, amikor ilyen sérüléseket kell kijavítani.
Leggyakrabban korrózió vagy repedés, esetleg egy kisebb sérülés miatt kell cserélnünk vagy javítanunk a repülőgép szerkezeti elemeit, itt viszont komoly fizikai behatás történt.
Megfelelő technológiával, illetve a szakmai előírásokat és a gyártói útmutatókat követve azonban még egy ilyen sérülés is helyreállítható.
Az Aeroplexnél legutóbb idén tavasszal volt hasonló mértékű munka, amikor a szerkezetjavítók egy Airbus A320-as 8 méter hosszú törzshéj paneljét cserélték ki.