A Dornier Do-328 programot irányító Sierra Nevada Corporation (SNC) hivatalosan is bejelentette, újraindítja a típus gyártását Németországban. A sokoldalú regionális, légcsavaros repülőgép modernizált változatban tér vissza.

Fotó: AIRportal.hu

A regionális, kifejezetten rövidtávú útvonalak teljesítésére alkalmas gép gyártásának újraindulását a Lipcse-Halle Nemzetközi Repülőtéren tartott konferencián jelentették be, magas rangú politikusok jelenlétében.

Nico Neumann, a 328 Support Services GmbH, az SNC európai leányvállalatának vezérigazgatója közölte, a szászországi gyárban D328NEU típusjellel gyártják majd a gépeket.

Ennek oka, hogy nem az eredeti változatot, hanem egy továbbfejlesztett, a napjaink piaci igényeinek megfelelő verziót szerel majd össze az új gyár, amely maximum 39 utas befogadására lesz alkalmas.

A D328NEU környezetterhelését jóval kedvezőbbre becsülik, mint a jelenleg forgalomban lévő példányokét, a módosított légcsavarok miatt csendesebb repülés, és mérhetően kisebb károsanyag-kibocsátás várható.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezen felül Thomas Jarzombek CDU-s politikus, szövetségi légiipari koordinátor bejelentése szerint terítéken van a Dornier elektromos változatának kifejlesztése is, erre létrehoznak egy fejlesztő központot a München melletti Oberpfaffenhofen-ben.

Forrás: SNC

Az építkezésekre az SNC leányvállalata, a DRA GmbH nyolcvanmillió eurót tervez befektetni, és ehhez hozzájön még a szász állam 6,5 milliós támogatása is, ebből keretből valósítják meg a Lipcse-Halle Nemzetközi Repülőtéren a végösszeszerelő üzemet és a hozzá tartozó létesítményeket.

A projekt a tervek szerint jövőre kezdődhet el, az első elkészült gépnek pedig 2023-ban kell forgalomba állnia.

Arról, hogy milyen gyártási rátával fog dolgozni a 250 német munkavállalót foglalkoztató üzem, és mikortól térül meg a beruházás, az SNC nem kívánt nyilatkozni.

Kicsi, de sokoldalú gép

Fotó: AIRportal.hu

A Do-328-ast eredetileg a német Dornier fejlesztette ki az 1990-es évek elejére, a sorozatgyártás 1991-ben kezdődött meg. Piackutatások alapján a fejlesztésnél eredetileg 400 darab feletti igénnyel kalkulált a vállalat a légitársaságok és más megrendelők részéről.

A gyártó igyekezett minden igényt kielégíteni, és a sugárhajtású gépek elterjedésekor sem akart lemaradni, így a turbólégcsavaros gépből sugárhajtóműves változat fejlesztése is sikeresen megtörtént.

Ezzel a Do-328 az első, és máig egyetlen repülőgéptípus, amely légcsavaros és sugárhajtóműves változatban is létezik.

Az előrejelzett mennyiségnek viszont így is csak alig több mint a fele, 217 példány készült el és állt forgalomba. Hiába bizonyult tényleg sokoldalúnak a típus, az egyre keményebb piaci környezetben nem tudott hosszabb távon talpon maradni, és 2000-ben leállították a gyártást.

Do-328JET a német ADAC színeiben (Forrás: Wikimedia Commons)

A teszthalott állapotban lévő program irányítását 2015-ben szerezte meg a Sierra Nevada Corporation a 328 Support Services felvásárlásával, és az elmúlt időszakban már aktív volt a típus köré felépített marketing is.

A cég a június végén tartott párizsi légiszalonon is a D328-ast helyezte középpontba, a pavilon mellett egy átalakított gyári példányt is bemutattak, amelynek belsejében demonstrálták a lehetséges felhasználási területeket is.

Eszerint a normál utas- vagy áruszállító kialakítás mellett lehetőség van katonai szállító, tengerészeti járőr, és betegszállító konfigurációra is, utóbbi esetében akár négy, intenzív ellátást igénylő beteg is elszállítható akár 2000 kilométeres távolságra.

További fejlesztési irányként már 2015-ben belengették a “D628”-as, hatvan utas befogadására alkalmas, megnövelt törzsű változatot is, de konkrétabb lépések egyelőre nem történtek, csak a típusjelzés áll védjegy oltalom alatt.