Tizenkét EU tagország azt kéri az Európai Bizottságtól: ideiglenesen engedélyezze, hogy a légitársaságoknak elég legyen csak utalványt adniuk a törölt járatok utasainak, a viteldíj pénzbeni visszatérítése helyett.

Közös nyilatkozatot adott ki az Európai Unió tizenkét tagállama, amelyben azt kérik az Európai Bizottságtól, hogy függessze fel a légi utasok jogairól szóló EK 261/2004 rendelet alkalmazását a világjárvány miatt törölt járatok esetén, és
ideiglenesen tegye lehetővé, hogy a légitársaságok utalványokat állítsanak ki az érintett utasok részére pénzvisszatérítés helyett.

Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Franciaország, Görögország, Írország, Lettország, Málta, Hollandia, Lengyelország és Portugália az EU légiközlekedési piacának megóvása érdekében fordult az uniós testülethez.

Javaslatukat azzal indokolták, hogy az EK 261/2004 rendelet megalkotásakor előreláthatatlan volt a mostani globális krízis és annak hatásai a légi utazásra.

Fotó: AIRportal.hu

Az érvényben lévő rendelet szerint mivel a világjárvány rendkívüli körülménynek (vis maior helyzetnek) számít, az indulástól számított 14 napon belüli járattörlés esetén sem jár kártérítés az utasnak. A légitársaságoknak azonban a jelenlegi helyzetben is fel kell kínálnia a törölt járatok utasainak a repülőjegy átfoglalását a legközelebbi lehetséges, vagy ha az utas úgy kívánja, későbbi időpontra. Amennyiben az utas ezt nem fogadja el
a légitársaságnak hét napon belül vissza kell(ene) térítenie a viteldíjat (fel nem használt retúrjegy esetén a teljes oda-vissza jegy árát).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pandémia miatt az elmúlt hetekben-hónapokban a légitársaságoknak a járataik jelentős részét törölnie kellett, az utasok pénzének visszatérítése kockára teszi a legtöbb légicég fizetőképességét, hiszen elapadtak a bevételeik.

A nyilatkozatot jegyző országok azt kérik a Bizottságtól: úgy módosítsa ideiglenesen a szabályokat, hogy az utasok átlátható információt kapjanak, egységes legyen a voucherek felhasználásának időbeli határa, a felhasználhatóságuk a lehető leginkább rugalmas legyen, és ha az utas nem használja fel a utalványt, akkor az érvényesség végén kérhesse a visszatérítést.

A hosszú lejáratú voucherek esetében meg kell vitatni annak a módját, hogyan biztosítsák az utasokat, hogy a légitársaság csődje esetén se veszítsék el a pénzüket.

Mint korábban megírtuk, az Európai Bizottság március végi állásfoglalása ellenére több hálózatos és low-cost légitársaság is csak utalványt vagy az utas cégnél vezetett pontegyenlegén-számláján írja jóvá a törölt járatok viteldíját. A pénzvisszatérítést sok esetben az utasnak külön kérnie kell, azonban ez többszöri ügyintézést igényel, illetve a légitársaságok változatos indokokkal igyekeznek ezt minél későbbre halasztani.