A koronavírus-járvány miatti járattörlések kapcsán a légitársaságok zöme elsősorban utalványt ajánl a pórul járt utasoknak, de a pénzvisszatérítés sok esetben előnyösebb lehet az utasok számára.
Az utóbbi hetekben rengeteg utas kapott értesítést, hogy a légitársaság törölte a járatát. Ezekben az esetekben általában három lehetőség áll az utas rendelkezésére:
- a járat átfoglalása egy későbbi időpontra (egyes légitársaságoknál akár más úti célra is)
- utalvány formájában a befizetett összeg jóváírása
- a repülőjegy árának bankszámlára/hitelkártyaegyenlegre történő visszautalása.
Az embereknek csak kis százaléka él az átfoglalás lehetőségével, ugyanis a jelenlegi bizonytalan helyzetben nem tudni, mikor és hová lehet újból utazni.
Amint azt már korábban megírtuk, a légitársaságoknak az átfoglaláson kívül a legelőnyösebb az, ha az utas utalványt igényel, ugyanis ebben az esetben a bevétel a légitársaság kasszájában marad, a kifizetett szolgáltatást csak később teljesíti, tehát pénzügyileg is remek dolog.
Ennek következtében a jegyár visszaigénylésének legegyszerűbb módja az utalvány vagy a kreditjóváírás elfogadása, amely általában azonnal az utas rendelkezésére áll a légitársaságnál lévő felhasználói fiókjában.
Az Európai Bizottság nemrég kiadott közleményében ugyanakkor nyomatékosította, hogy amennyiben a járatot törölte a légitársaság, de nem ajánl fel pénzbeli visszatérítést, csupán vouchert, az utasnak akkor is joga van pénzbeli visszatérítést igényelni ehelyett.
Érdemes elfogadni az utalványt?
A repülőjegy-utalvány korlátozza az utas lehetőségeit, ugyanis:
- a legtöbb esetben csak a légitársaság saját járataira használható fel (tehát például a hálózatos cégeknél code-share, vagy légiszövetségi parnernél nem)
- meghatározott ideig érvényes, ami általában egy év, ezt követően az összeget elbukjuk
- tényleges értéke bizonytalan: ha a repülőjegyek ára nő, az utas hiába talál esetleg kedvezőbb ajánlatot más légitársaságnál, kénytelen ezt igénybe venni, ha nem akarja veszni hagyni a pénzét.
Van azonban néhány eset, amikor érdemes megfontolni az utalvány elfogadását. A Wizz Air a járattörlés kapcsán küldött emailben kiemeli, hogy 2 évig használható fel a repülőjegy-kredit, ráadásul 120 százalékos értéket utalnak vissza. Saját tapasztalataink alapján azonban egyes járatok esetén (pl. Barcelona, Kutaiszi) a kredit lejárati dátum nélkül érkezett meg, így akár sok év múlva is felhasználható.
A Qatar Airways az utalvány kiállításakor a repülőjegy alapdíját megdobja 10 százalékkal (összességében a repjegy árát kb. 8 százalékkal), ami egy drágább repjegy esetén nem elhanyagolható. Ezt egy évig lehet felhasználni, azonban ha az új jegy ára alacsonyabb, mint az utalvány teljes értéke, a különbözetről újabb utalványt állítanak ki, amelynek érvényessége ettől számítva újabb egy év.
Az Emirates voucherének felhasználási ideje szintén egy év, de ha az utas nem tudja felhasználni a teljes összegét egy év alatt, lehetősége van pénzbeli visszatérítést kérni a fennmaradó összegre, vagy meghosszabbítani újabb egy évvel a lejárati dátumát.
A Ryanairnél egyedi módon még abban az esetben is érvényes marad az utalvány, ha az utas a pénzvisszatérítés mellett döntött, egészen addig, ameddig meg nem kapja a pénzt – ami valószínűleg több hónapba fog telni.
Ha az utas a pénzvisszatérítést kér
A legtöbb légitársaság a lehető legegyszerűbbé teszi a voucher igénylését és megérkezését. Ezzel szemben elég bonyolult és hosszadalmas folyamat elé állítják azokat az utasokat, akik a pénzvisszatérítés mellett döntenek, hiszen a jelenlegi helyzetben minden légitársaság próbálja csökkenteni, vagy amennyire csak lehet, késleltetni a készpénze kiáramlását.
A pénzvisszatérítés általában nem csupán egyetlen kattintással igényelhető, és figyelmesen el kell olvasni az apró betűs részeket is.
Egyes légitársaságoknál, mint például a Ryanair, kizárólag chaten vagy telefonos ügyfélszolgálaton keresztül igényelhető a pénzvisszafizetés, ezeken a csatornákon keresztül is megpróbálják meggyőzni az utasokat arról, hogy inkább az utalvány mellett döntsenek. Más légitársaságoknál egyszerűbben, egy online formanyomtatvány kitöltésével igényelhető vissza a pénz, mint például az Easyjet.
Bármelyik légitársaságtól is igényli az utas a pénzt, számítani kell arra, hogy az csak hetek, esetleg hónapok múlva fog megérkezni a bankszámlára-hitelkártyaegyenlegre, ugyanis a cégeknek hatalmas mennyiségű igényt kell feldolgozniuk, az ügyfélszolgálatok a járványügyi korlátozások miatt csökkentett kapacitásokkal működnek.
Hosszabb ideig tart, míg pénzükhöz jutnak a törölt fapados járatok utasai