A Chengdu Airlines színeiben üzembe állt az első Comac ARJ21-es repülőgép, majd’ tíz évvel az eredetileg kitűzött első kereskedelmi repüléshez képest.

Az első, kétórás járaton légügyi hivatalnokok, vezérigazgatók és újságírók utaztak, az ARJ Csengtuból Sanghajba repült. Az állami Szinhua hírügynökség szerint a pilóta már az első úton arra panaszkodott, hogy zajos a pilótafülke és túl sok a rezonancia, de a gyár tud a problémáról és orvosolni fogja azt.

A légitársaság a Wall Street Journal szerint már tavaly novemberben Csengtuba repülte a típust, és abban bízott, hogy februárban már üzembe állíthatja legújabb gépét, de a hatósági engedélyezések elhúzódtak, a gyártó nem közölte, hogy milyen hibákat kellett javítani.

A Szinhua szerint állami vezetők azt mondták, számos problémát meg kellett oldani a gépen, ez minden új géptípus esetében így van, a helyzetet megfelelően kezelték, a gép biztonságos.

Hirdetés
Fotó: Comac | © AIRportal.hu

Fotó: Comac


Iparági megfigyelők szerint a kínai hatóságok a rossz emlékű MA60-as turbolégcsavaros gép miatt is nagyon óvatosak voltak az ARJ-vel. A szovjet műszaki alapokon felépített MA60-as 2000-ben állt forgalomba, 2015-ig 13 baleset történt a gépekkel, 25-en vesztették életüket. Kína így most az ARJ-vel bizonyíthatja be, hogy megbízhatóak és versenyképesek a gépei.

Az ARJ21-es (Advanced Regional Jet for the 21st century) 78-90 fő szállítására képes, hatótávolsága 1200 és 2000 tengeri mérföld között változik. meghajtásáról a General Electric CF34-es hajtóművek gondoskodnak. A gépnek eredeti tervek szerint 2006-ban kellett volna forgalomba állnia.

A késés miatt a gépnek a piacon sokkal nehezebb dolga van: azóta elérhetővé vált egyebek mellett a Bombardier CSeries-e, ott van a piacon az Embraer, valamint az orosz Szuhoj is, és hamarosan a japánok MRJ-je is a finisbe ér. Az ARJ-re eddig 302 megrendelés érkezett és további 20 gépre opciós szerződést is kötöttek, a jövőbeni üzemeltetők döntő többsége kínai légitársaság, de rendelt belőle a General Electric lízingcége, a GECAS és a Myanma Airways is. A kínai légcégek rendelését az állam szabályozza.

A Comcac egyelőre nem nyújtott be légialkalmassági vizsgához papírokat sem az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA), sem a Szövetségi Légügyi Hatósághoz (FAA), bár már fejlesztik azt a variánst, amely megfelel az amerikai elvárásoknak is.