Változásokra kell számítani a légitársaságok üzleti modelljében a koronavírus-járvány miatt a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint, a cégek a nagyobb biztonságot nyújtó együttműködések felé mozdulhatnak el.

A második negyedévben összesen 61 milliárd dollárnyi készpénzt élnek fel a légitársaságok, és összesen 39 milliárd dollár veszteséggel zárhatják a június 30-án végződő időszakot – mondta videókonferencián Brian Pierce, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza.

Fotó: AIRportal.hu

A cégek nem véletlenül találták ki, hogy nem pénzvisszatérítést, hanem utalványt adnak a járattörléssel érintett utasoknak. Ez az ügyfél szempontjából kellemetlen lehet, de a társaságoknak a készpénz megőrzése most elsődleges.

Becslésük szerint 35 milliárd dollár értékben kellene repülőjegyet visszatéríteni, ebből 10 milliárd dollárnyit tesznek ki az európai járatok.

Mivel az előrejelzések szerint mélyebb recesszió jöhet a gazdaságban, a kilábalás is a becsültnél hosszabb ideig tarthat, a fellendülés nehézkesen indul majd be: várhatóan csak 2021-re érhető el a válság előtti szint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezt támasztják alá a kínai piacról érkező jelentések, amelyek szerint lassan elkezdődött a légiközlekedés élénkülése, a járatok töltöttsége már 60 százalék körül van.

Az IATA azonban vizsgál olyan forgatókönyveket is, amelyek tartósan gyengébb teljesítménnyel számolnak, nem véletlen, hogy több légitársaság – köztük amerikaiak és európaiak egyaránt – a válság előttihez képest kisebb üzemméretet tartanak elképzelhetőnek.

Fotó: AIRportal.hu

Ebben a helyzetben Brian Pierce szerint magától értetődik, hogy változtatni kell az üzleti modellen.

Jelenleg úgy vélik, hogy a légitársaságok a nagyobb biztonságot és robusztusabb működést garantáló széleskörű szövetségekben folytathatják.

Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója azt is elmondta, a következő 6-9 hónapban szinte senki nem fog új vagy használt repülőgépet vásárolni. “Megpróbálhat valaki gépet eladni, de nem fog sikerülni” – fogalmazott, arra utalva, hogy a légitársaságok ezzel a módszerrel nem tudnak majd készpénzhez jutni.

A helyzeten némileg könnyít, hogy sok légitársaságnak van áruszállítási üzletága, amely az elmúlt években változóan teljesített, most viszont rendkívüli igény van erre a szolgáltatásra, amit azért is tudnak nehezen kielégíteni, mert az utasszállító járatok belly cargo kapacitása kiesett.

Az A330neo kirakodása Toulouse-ban (Fotó: Airbus)

Az AIRportal.hu kérdésére válaszolva de Juniac azt mondta, nem tudni meddig tart a cargo-piac fellendülése, amelyben sok áruszállító cég helyezett újból forgalomba repülőgépeket.

Arra egyelőre semmi nem utal, hogy az áruszállítási szektor abszolút nyertes lenne, és jelentős, pozitív átalakuláson menne át – tette hozzá az IATA-vezér.

Ennek hiányában pedig az eddigi volatilitás is megmarad, de tény, hogy az utasszállító járatokat is üzemeltető cégeknek van belőle némi készpénzforrása, a cargo-üzletág általában a bevételek 10 százalékát jelenti.