Vasárnap reggel szállt le menetrend szerinti forgalomban utoljára McDonnell Douglas MD-11 típusú, utasszállító repülőgép, a legendás három hajtóműves típus végleg búcsúzik az utasoktól. Az utolsó menetrend szerinti járatot a KLM PH-KCE lajstromú repülőgépe teljesítette Montréal – Amszterdam útvonalon. Annak ellenére, hogy a típust áruszállító gépként még nagy számban használja több cargo-légitársaság is, a mai dátum a repüléstörténet egy dicső korszakának lezárásaként kerül be a történelem könyvekbe.

Az utolsó mohikán

A KLM MD-11-esei a mai napig képviselték a legendás “TriHoler-eket”, az olyan öreg klasszikusokat mint a DC-10-es vagy a Lockheed Tristar.

A TriHoler becenév a három lyukra, azaz a repülőgépek három hatalmas hajtóművére utal, amely a középső hajtómű a törzs hátsó részének tetején történt elhelyezése miatt különösen jellegzetes formát kölcsönzött a DC-10, MD-11 és a rivális Tristar típusoknak.

A holland királyi légitársaság a végsőkig kitartott az MD-11-es repülőgépei mellett, míg más légitársaságok folyamatosan szabadultak meg három-hajtóműves repülőiktől az ezredforduló táján. A KLM 10 db utasszállítót tartott a flottában egészen 2012-ig.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típus kivonása a repülőgépek magas életkora miatt szükséges, valamint az egyre növekvő üzemeltetési költségek is nagy szerepet játszanak benne, ugyanis a három hajtóművel felszerelt gépek fogyasztása nagyobb, karbantartásuk költségesebb, mint az újabb utasszállítóké.

A modern utasszállításban ezzel egy korszak zárult le, fokozatosan átadva a szerepet a két-hajtóműves gépeknek: A jövő a legújabb generációs, kompozit anyagokból készülő Boeing 787-es Dreamlineré, valamint az Airbus A350XWB-é, amelyeknek hosszított törzsű változataira nagy számú megrendelést adott tavaly szeptemberben az Air France-KLM csoport. A KLM-nél elsőként a 787-9-es fog szolgálatba állni, amelyet 2015-re vár a légitársaság.

A 2012-es év nyarán még aktívan szolgáló PH-KCI. (Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A 2012-es év nyarán még aktívan szolgáló PH-KCI. (Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

Az MD-11 a McDonnell Douglas repülőgépgyár népszerű három hajtóműves gépének, a DC-10 típusnak egy továbbfejlesztett változata, első példánya 1990. január 10-én teljesítette szűzrepülését.

Az MD-11 elődjéhez hasonlóan nagy népszerűségnek örvendett a légitársaságok körében, ugyanis nemcsak örökölte annak előnyeit, de számos újítást is hozott magával: hosszabb törzzsel rendelkezett, az átalakított és nagyobb méretű szárnyakat fogyasztást csökkentő wingletekkel szerelték fel, új és egyben takarékosabb hajtóműveket kapott, valamint jelentős mértékben használtak kompozit anyagokat is a repülőgép gyártásakor. A pilótafülkét az akkoriban legkorszerűbb rendszerekkel szerelték fel, a modern “glass cockpit”-nak köszönhetően a korábbi három fős legénységet két főre tudták csökkenteni.

Később a 90′-es években a szélestörzsű repülőgépek piacán egyre nagyobb arányban hódítottak a két-hajtóműves típusok, mint például az Airbus A330-as sorozata, vagy a Boeing 777-es családja, ez pedig komoly csapást mért a három-hajtóműves gépek eladási statisztikáira.

1997-ben a McDonnell Douglas gyártót felvásárolta a Boeing Company, ekkor döntöttek az utasszállító változat gyártásának leállítása mellett. A két hajtóműves repülőgépek ETOPS korlátainak ugrásszerű növekedéséből egyértelműen láthatóvá vált a klasszikus három hajtóművesek sorsa, hiszen az újabb gépek csekélyebb üzemanyag igénnyel tudták teljesíteni ugyanazokat az útvonalakat. Nem kevésbé fontos, hogy a Boeing magát is védte a házon belüli konkurenciától, ekkorra már szárnyait bontogatta a Boeing 777 család és a nagy reményekkel várt Boeing 767-400-as is a tervezési fázis végén járt.

Az MD-11 teherszállító változatát némileg tovább gyártották, azonban az ezredfordulóra ott is elérkezett a leállás ideje, 2000 októberében gördült ki az utolsó cargo TriHoler. Bár a leállás előtt erősen dolgoztak egy 350-400 utas befogadására képes, még korszerűbb MD-11X tervein, végül ezek a tervek a fiókban maradtak. A McDonnell Douglas (később Boeing Company) Long Beach-i gyártósorán összesen 200 db MD-11 típusú repülőgépet gyártottak.

PH-KCE a legendás angol színésznőről Audrey Hepburn-ről elnevezett repülőgép teljesítette az utolsó járatot KL672-es járatszámmal.  (Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

PH-KCE a legendás angol színésznőről Audrey Hepburn-ről elnevezett repülőgép teljesítette az utolsó járatot KL672-es járatszámmal. (Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)


A KLM-nél nagy múltra tekint vissza a típus, hiszen az elődmodell, a DC-10-es 1972-től egészen 1995-ig, az MD-11-es pedig 1993-tól a mai napig szolgált a flottában. Az utolsó menetrend szerinti utasos járatot a PH-KCE teljesítette, KL672-es járatszámmal. A gép Montréalból érkezett Amszterdamba, 06:24-kor szállt le a 18R futópályára, ezzel pedig a légiközlekedés egy markáns időszaka, az utasszállító TriHolerek korszaka zárult le.

Ennek megfelelően a királyi vállalat méltó módon búcsúzik szeretett repülőgépeitől: három búcsúrepülést is szervezett azok számára, akik még utoljára szeretnék érezni, hogy milyen is a világ utolsó utasszállító MD-11-es gépén utazni.

A holland gépeket három darab General Electric CF6-80 hajtóművel szerelték fel. A Teréz anyáról elnevezett PH-KCI-t már teljesen szétbontották. (Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A holland gépeket három darab General Electric CF6-80 hajtóművel szerelték fel. A Teréz anyáról elnevezett PH-KCI-t már teljesen szétbontották.
(Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)
A flottát 285 utas szállítására székezték be: 24 Business, 38 Economy Comfort és 223 Economy osztályú ülés kapott helyet a gépeken. Marie Curie, lengyel fizikusról elnevezett PH-KCC, letárolva áll a sivatagban.(Fotó: Bodorics Tamás  - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A flottát 285 utas szállítására székezték be: 24 Business, 38 Economy Comfort és 223 Economy osztályú ülés kapott helyet a gépeken. Marie Curie, lengyel fizikusról elnevezett PH-KCC, letárolva áll a sivatagban.
(Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

Az utolsó években a típust jellemzően a kanadai desztinációkra küldték. Anna Pavlova orosz balerináról elkeresztelt PH-KCH-t 2013-ban teljesen szétbontották.(Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az utolsó években a típust jellemzően a kanadai desztinációkra küldték. Anna Pavlova orosz balerináról elkeresztelt PH-KCH-t 2013-ban teljesen szétbontották.
(Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

Ingrid Bergman svéd színésznőről elnevezett PH-KCK, a 10 gépes flotta legfiatalabb tagja. 2013 óta az amerikai Victorville-ben áll félig szétbontva. (Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Ingrid Bergman svéd színésznőről elnevezett PH-KCK, a 10 gépes flotta legfiatalabb tagja. 2013 óta az amerikai Victorville-ben áll félig szétbontva.
(Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

A járatok november 11-én fognak indulni Amszterdamból, majd körülbelül egy egyórás repülés után ugyanoda fognak visszatérni. A jegyeket 111 euróért értékesítették, a típusrajongók fanatizmusáról mindent elmond, hogy 2014. szeptember 16-án 11 óra 11 perc után, a starttól számítva mindössze három perc kellett ahhoz, hogy az összes ülőhely beteljen a járatokon.

A típus rajongóinak számára szomorú a mai nap, azonban a teherszállító változat még ideig-óráig szolgálni fogja a légiipart. Az utolsó legyártott MD-11-est is üzemeltető Lufthansa Cargo 15 darab géppel rendelkezik, a legnagyobb MD-11 operátorok pedig majd száz géppel viszik a három hajtóművesek hírét: A UPS 38, míg a Fedex 60 darabot repül a mai napig.

Adatösszesítő táblázat a KLM-flotta tíz MD-11 gépéről. (AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Adatösszesítő táblázat a KLM-flotta tíz MD-11 gépéről. (AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!