Végrehajtotta első repülését az ATR 42-600-as módosított változata, amelyet a rövid futópályákkal rendelkező repülőtereken történő üzemelésre készítenek fel.
A gártó a módosítások első fázisát hajtotta végre a repülőgépen, amely a majdani STOL-változat (Short Take-Off and Landing) alapjául szolgál, és akár a csupán 800-1000 méter hosszú futópályákkal rendelkező reptereken is képes lesz a fel- és leszállásra.
A tesztpéldány az év végére kapja meg a teljes módosítási csomagot, majd 2023-ban megkezdi a hatósági tanúsítási folyamat lépéseit.
Az első tesztrepülés Francazal repülőteréről 2 óra 15 percig tartott, ennek során a személyzet ellenőrizte a repülőgép módosított rendszereinek működését és a teljesítményét.
A típusváltozat fejlesztését még a 2019 nyarán megrendezett párizsi légiszalonon jelentette be a francia-olasz gyártó, majd októberben el is indította a programot, amely azonban a járvány miatt némileg lelassult. Az ATR 20 példányra vett fel megrendelést, az első vevő az Air Tahiti és az Elix Aviation Capital lízingcég lett.
Az ATR 42-600S a típuscsalád negyedik tagja lesz a 42-600 alapváltozat, a hosszabb törzsű 72-600 és a még fejlesztés alatt álló cargo variáns, a 72-600F mellett.
A gyártó közlése szerint az ATR 42-600S különleges képességeinek köszönhetően a légitársaságok világszerte akár 500 olyan repülőtérre is indíthatnak majd járatot, ahová eddig az ekkora, 50 üléses kategóriába tartozó típusokkal nem volt lehetséges.
Az új változattal az ATR célpiaca 25 százalékkal bővül a gyártó várakozásai szerint.
A rövidebb futópályás reptereken történő üzemelés érdekében a gyártó fejleszti a típus kormány és fékrendszereit annak érdekében, hogy a repülőgép alacsony repülési sebességnél is jól manőverezhető maradjon, valamint a földet érést követően a fékrendszer azonnal és a lehető legnagyobb hatásfokkal kezdje meg a lassítást.
A hajtóművek működésében pedig a pilóták választhatják ki, hogy a rövid pályás üzemelésnél a nagyobb teljesítményt leadni képes profillal, vagy normál körülmények közt az ATR 42-600 alapváltozatánál megszokott teljesítménnyel, takarékosabb módban kívánják-e használni.